Dirk en de kunstjes (003)
dinsdag 1 november-2011
Er is iets met de kunstverzameling van Dirruk Scheringa. Toen zijn bankvehikel al aardig in het verdomhoekje begon te raken werd in 2009 op de dag van de arbeid een Noordmannetje gepleegd in zijn Frisia Museum. Een paar topschilderijen werden op irreguliere wijze gelicht: de "Adolescence" van Salvador Dali en "La Musicienne" van Tamara de Lempicka. Nooit meer iets van vernomen, maar zo gaat dat vaker bij dit soort diefstalletjes.
En dan nu de verassende verkoop van een ander topstuk uit Dirruk's collectie. Een werk van de in juli overleden wereldberoemde Britse schilder Lucian Freud, de "Naked portrait in a red chair". Volgens een artikel in Trouw van 28 januari 2006 afkomstig uit particulier bezit en in die tijd gekocht bij kunsthandelaar Haas in Zürich voor een onbekend bedrag.
Als je de dagvodden van vandaag mag geloven is het uit 1999 daterende schilderij geveild voor 4,2 meloen euro. Nou het vreemde. Er staat nergens bij waar het geveild is en een dergelijk meesterwerk verpats je niet op een braderie in Ulrum. Bovendien is die 4,2 meloen niet alleen relatief gezien een schijntje. In 2008 ging een slapende mevrouw op een divan nog weg voor 20,6 meloen Pond. Dus u begrijpt dat wij even aan de luchtslang lagen. Waarom was curator J.M.L. Groenewegen van befkantoor Derks, Star, Busmann een B-weg ingeslagen?
Wij vonden onze onbezoldigde kunstexpert Michel van Rijn bereid in zijn pc te klimmen voor een brandmail aan mr. Groenewegen. Komt ie:
"Met verbijstering las ik vanmorgen in De Telegraaf dat een van Lucian Freund's belangrijkste werken uit de jaren negentig door de curator is verkocht voor het absurd lage bedrag van 4,2 miljoen euro. Aangezien het schilderij een huidige marktwaarde heeft van minimaal het driedubbele wilde ik hier graag een vraagteken bij plaatsen.
Ik nam aan dat u het schilderij eerst heeft laten taxeren bij Sotheby's en Christie's in Londen, maar bij navraag aan beide experts van de desbetreffende veilinghuizen kreeg ik hierop een negatief antwoord.
Hoe komt het dat aan de verkoop van een dergelijk meesterwerk van de grootste realistische schilder van de afgelopen eeuw voorafgaande aan de onderhandse verkoop geen ruchtbaarheid is gegeven? Graag had ik u namens verschillende kopers minimaal het dubbele geboden van het nu behaalde minimale resultaat, dat u mijns inziens niet op de kerstinvitatielijst van de DSB-gedupeerden zal doen belanden.
Het lijkt mij, dat u voor de onderhandse verkoop in ieder geval een verklaring schuldig bent aan voornoemde gedupeerden.
Uw antwoord met gepaste nieuwsgierigheid tegemoet ziend,
Hoogachtend,
Michel van Rijn."
Btw: Ook de rechter commissaris moet met de ramsch van dit meesterwerk accoord zijn gegaan? Wij leren snel op dit terrein (1). Stay tuned.
1. zie aflevering 45 van de serie "Tussen premies en piraten" van vanmorgen.