Octopussy (201)
maandag 30 januari-2006
Op 21 januari jl. kondigde De Telegrof aan dat er nog een artikel over Terra Vitalis gebaard zou worden (1). En dat is afgelopen zaterdag inderdaad gebeurd. Weer een hele pagina over de moneymaker van Henk van de Meene cs. Want één ding is zeker, er wordt geld gemaakt. Voorlopig alleen door de Terra Vitalis-boys zelf: van de 83 meloen euro aan verkocht illusie-teak ging 40 meloen in hun eigen pocket. Maar volgens de nieuwe manager gaat het echt niet in de eerste plaats om poen. Het gaat om de verbetering van ons milieu. Vandaar natuurlijk de sponsoring binnen de autoracerij. Op het circuit van Zandvoort bijvoorbeeld, waar ooit luitjes als Toine Hezemans, Charles Zwolsman, Ton Fagel, Bob van der Sluis, de gebroeders Langeberg en Jaap de Bode furore maakten. Daarnaast stopt Terra Vitalis ook nog wat poen in een arme schrobber als Pierre van Hooijdonk. En zelfs dat is een weldoordachte move, want Pierre heet in de volksmonde Pi-Air.
Marketing, daar gaat het om. Investeerders over de streep trekken om hun pegels futuristisch te beleggen in Costaricaans waaihout. RTLZ heeft er een goeie aan. Contractje van een half meloen euro per jaar om de grote vitalis-boodschap uit te dragen. Enige zekerheid dat je over zon twintig jaar je poen met ruime winst terugziet? Geen. Volgens een oud-verkoper zit het er dik in dat Terra Vitalis een Terra Fatalis wordt en duizenden Nederlanders zich zwaar besodemieterd zullen voelen. Maar hé, dan zijn we een stief kwartiertje verder. Wie dan leeft, wie dan zorgt. Boven het Telegrof-artikel staat Handel in lucht. Of die lucht gebakken is mag u zelf uitmaken. Stay tuned.
1. Zie ook aflevering 200 dd. 23/1/2006.