Olla vogela hebban nestas hagunnan (002)
zondag 2 januari-2005
Die Rob van de Rhee moet ergens tussen zijn bullen een glazen bol hebben staan of contacten onderhouden met Jomanda. Want wat denk je? Er meldde zich inderdaad iemand met een interessante kijkdoos die ons een blik gunde in het heden en verleden van Dutchbird. Weliswaar afkomstig van een meneer Deep Throat, maar daar hebben we begrip voor. Wij zijn ook niet erg scheutig met onze eigen personalia in een tijd waarin bijvoorbeeld Kamerleden voor hun kont worden gereden, niet onder een publieke tribune durven te zitten, met pepperspray ronddarren, met veel bombarie onderduiken of een tourneegaan maken door de VS en Israël. En een minister zelfs zonder dat ie het weet onder de lakens wordt belaagd door de jihad.
Volgens Deep Throat lag de oorzaak van alle misère bij Hans Mosselman, die in zijn visie ook al verantwoordelijk was voor de twee faillissementen van het met coke in de lucht gehouden Air Holland. Een quote uit zijn mail:
"Als aandeelhouder dwong hij Air Holland om voor zijn organisatie Sudtours onder de kostprijs te vliegen. In Sudtours pakte hij uiteraard de winst. Zijn mede-aandeelhouders met de strop achterlatend. Dat was Air Holland 1. Bij Air Holland 2 was het nog erger. Niet alleen liet hij de gebroeders Van der Valk met een strop van 5 miljoen achter, voor Van Dormael maakte hij het verder onmogelijk door Dutchbird op te starten (lang van tevoren in het geniep gepland met directeur Jan Heppener) en goed personeel en belangrijke routes en rechten mee nemen. En nu dus Dutchbird."
Enter Rob van de Rhee. Aanvankelijk had die zijn zinnen gezet op Air Holland. Maar Erik de Vlieger vloog hem rechts voorbij en pikte de kroonjuwelen van Air Holland in. Vandaar wellicht dat Van de Rhees waardering voor De Vlieger de grootte heeft van een mierenei. Notabene op introductie van Cees van Dormael maakte Van de Rhee vervolgens zijn entree bij Dutchbird met een delegatie van de Libanese vliegtuigmaatschappij Middle East Airlines (MEA). Weliswaar vond hij ook daar De Vlieger op zijn pad, maar er was nog voldoende onderhandelingsruimte. Vooral door de heel wat bredere financiële mogelijkheden waarover Van de Rhee beschikte. Hij toonde zich direct bereid de vraagprijs van 4,5 miljoen euro op te hoesten en Mosselman bood hem in ruil daarvoor de garantie van een stoelenafname van 100 miljoen euro. Ze werden het eens. Van de Rhee (MEA) zou de nieuwe eigenaar worden. En hij werd als zodanig voorgesteld aan de directie, de OR en het personeel. Kat in het bakkie zou je zeggen. Niet dus. Stay worriedly tuned.