Skip to main content

Olla vogela hebban nestas hagunnan (003)

03 april 2017

maandag 3 januari-2005
We gaan verder waar we gisteren gebleven zijn. Met de mail die Deep Throat ons stuurde waarin hij zijn inside visie gaf op wat er fout ging bij Dutchbird.
Deep Throat:

“…Mosselman heeft Sudtours verkocht aan Fentener van Vlissingen. Van de Rhee kwam hierachter door openbare gegevens bij de NMA na te trekken. Hij verlangde dat de nieuwe eigenaar van Sudtours de honderd mio garantie mede zou erkennen. Dat deed hij dus niet.
Ook bleek Van de Rhee na controle van openbare en gedeponeerde jaarrekeningen dat Sudtours en Dutchbird op dat moment technisch failliet waren. Zij hadden geconsolideerd de afgelopen jaren tientallenmiljoenen verloren. Het eigen vermogen was verdampt. Hiermee geconfronteerd bood Hans Mosselman in ieder geval 20 miljoen van de garantie te laten verzekeren door een accountantsverklaring. Dat kon hij later echter niet. Hij werd bang. Als deze informatie op straat kwam zou Sudtours failliet zijn. Van de Rhee kreeg de schuld. Hij durfde Sudtours een failliete tent te noemen.
Daarna begon een schandalig gedraai waarbij alles in het werk werd gesteld om onder de transactie met Van de Rhee uit te komen. Daarbij werden leugens en zwartmakerijen in de rechtszaal niet geschuwd en ook zou Fentener van Vlissingen zijn invloed hebben misbruikt om de rechterlijke macht te sturen. Naar ik heb begrepen doet Van de Rhee momenteel onderzoek naar dit vermeende beïnvloeden van de rechterlijke macht door Fentener van Vlissingen en de advocaat van Mosselman, Jan van der Steenhoven (toevallig ook plaatsvervangend rechter!). Deze laatste krijgt overigens een fikse klacht bij de Deken te verantwoorden.
Zoals u weet loopt er nu een procedure. Daarna heeft Hans Mosselman van alles geprobeerd.
Tot drie keer toe is de zaak aan De Vlieger verkocht. Even zovele malen is dat weer teruggedraaid. Tussendoor met de Turken onderhandeld en nu dus uiteindelijk de zaak verkwanseld aan een figuur van twijfelachtig allooi (HP).
Het ging Hans maar om 1 ding: van Dutchbird afkomen voor 2005 (Sudtours verkopen aan Fentener van Vlissingen) en zonder garantie van 100 miljoen euro! Nu door deze handelwijze
Dutchbird regelrecht op een faillissement afstevent komt het erop neer dat dit is veroorzaakt doordat Mosselman zich aan de garantie van 100 miljoen onttrekt en is dus regelrecht paulianeus te noemen. Bovendien wist hij dat deze 100 miljoen (in de vorm van stoelenafnamegaranties) nodig waren voor de continuïteit van Dutchbird. Door dit niet te geven wist hij dus met zekerheid dat Dutchbird zou failleren en is daarom daarvoor verantwoordelijk.
Ik zou niet graag in Hans zijn schoenen staan, er zijn een paar mensen goed boos. Daarnaast is het wel wrang dat Hans nu de kassa gaat doortrekken door Sudtours voor vele miljoenen aan Fentener van Vlissingen te verkopen terwijl dit bedrijf uitsluitend waarde heeft door de aldaar geboekte reisjes. De reizigers van Sudtours zijn wellicht in het verleden al vele malen door deze zelfde organisatie in den verre gestrand als Air Holland of nu ook Dutchbird niet kwam opdagen. Hans Mosselman heeft nu als Dutchbird ook nog failleert de langste trackrecord in de Nederlandse luchtvaartgeschiedenis van failliete charterondernemingen.
Zelf neem ik Hans Mosselman zijn gedrag erg kwalijk. Hij heeft een prachtig bedrijf om zeep geholpen puur uit eigen winstbejag en daarbij een goed en loyaal team van medewerkers in de stront laten zakken. Ik hoop dat hij hier niet zo mee weg komt. Ik weet dat het Van de Rhee nooit om een schadeclaim ging. Hij wilde gewoon het bedrijf. Tot voor een paar weken was hij bereid iedere schade te vergeten als hij maar door kon met zijn plan. Nu zal het te laat zijn. Als het nu wel om de schade zal gaan dan zal dat een dermate hoge claim worden dat Hans Mosselman nog wel eens spijt van zijn streken zal krijgen”.


Aldus onze anonieme bron vanuit het diepst van zijn keel. Stay slippery tuned.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
03 april 2017
Olla vogela hebban nestas hagunnan