Onze milde kant (044)
Wie is de Lul? Wij allemaal dus! Ga maar na: wordt het eindelijk matten in Oost-Europa, zijn bij ons alle krantekolommen bezet met mollen. Straks valt De Bom en kopt De Telegraaf dat ‘grab them in their pussy’ de meest populaire uitdrukking van twintig22 moet worden…
Is hogere wiskunde, die familie De Mol. Incest als format. De dochter van doet het met de broer van de neef, en de bonpapa geeft er een klap op. De schotengraaiers heten stuk voor stuk John en de wijfjes in de ren ook zo kort als het maar kan.
Ze doen denken aan de prachtfilm ‘De Heineken-ontvoering’. Zeven man op een halve etage in de Amsterdamse Staatsliedenbuurt, in drie stapelbedden want de pa die van alles de oorzaak is zit zich dood te roken in de enige stoel. Schrijnend? Welnee, dat woord kende men toen nog niet.
Aan de basis van het conglomeraat schijnt Willeke Alberti te staan. Willeke! Niet Willeke van Ammelrooij die in de prehistorie van de televisie de zinnen verhitte, nee: Willeke van Alberti, die operazingende clown uit de Jordaan.
Marleen Spaargaren. Die speelde ze, Willeke, in haar eerste rol in een stuk van Willy van Hemert, en die was weer de Andries Knevel van de NCRV. De Kleine Waarheid heette het feuilleton, naar een boek van Jan Mens. Kan het kneuteriger?
Spaargaren Marleentje woonde in een kelder aan de Spiegelgracht. Momenteel doet zo’n ding een miljoen en dan moet je zelf de ratten vergiftigen, maar in de tijd van Mens was die kelderwoning het kenmerk van armoei.
Marleentje woonde daar niet alleen want in je eentje maak je niets mee. Ze had een man en een kind. Mannie heette Jan (en werd gespeeld door John(!) Leddy) en dat kind was van een ander… Jan kon het niet, adoptie was toen nog iets voor rijke mensen, en dus ging Jan nietsvermoedend het graf in.
Marleentje maakte het kind van Jan met Coen Flink. Die heette in de serie heel anders natuurlijk en was daarin een kunstenaar met een woeste zwarte baard en dito haardos die met een harem in een villa woonde. Maar toen was zo’n baard nog niet verdacht en dus las Flink op de televisie ook de jeugd voor.
Uit ‘De Scheepsjongens van de Bontekoe’. Een boek dat iedereen die dacht dat ie een man moest worden in die tijd las. Op woensdagavond, prime time. Kunnen wij ons toch niet meer voorstellen? Een boek voorlezen. In een livestream. Dat Flink daarmee weggekomen is!
Nu is ze dus de godmother van de vermaakindustrie, Marleentje. Hanteert ze geen kleine leugentjes meer maar grote dingessen en de tondeuse in het schaamgebied. Heeft allemaal letterlijk niets om het lijf. Een webcam gericht op een halve etage in de Staatsliedenbuurt van veertig jaar terug.
Bleef het daarbij dan konden we wegzappen. Maar helaas staan de vleeseters van Talpa straks aan het front aan de Don. Rutte heeft al gezegd dat hij ze niet zal sturen dus dan weet je het wel… Dat wordt dus De Bom op onze hoofden, want Putin houdt ook van echte mannen, maar niet van bloot… (gvd)
https://www.moonofalabama.org/2022/01/a-war-in-ukraine-is-tactics-putin-does-strategy.html#more