Skip to main content

Investigative journalism (003)

28 oktober 2017

Laten we even in gepaste stilte teruggaan naar aflevering 186 van de serie “Van Estoril naar Zandvoort” dd. 20 april 2015. Die ging over de zelfmoord (?) van de formidabele 43-jarige Portugese journalist Dominic Di-Natale. Voor Fox News heel wat toertjes gemaakt in de Middenoostelijke oorlogsgebieden, maar ook werkzaam geweest voor het Iberisch Pers Agentschap.
Dominic had daar een interessante collega: Daphne Caruana Galizia. De journaliste die op 16 oktober 2017 met een op afstand bediende autobom het eeuwige zwijgen werd opgelegd. Ook Daphne toonde veel interesse voor de geheime verbindingen tussen westerse wereld en die van de baarden. In dat kader ging ze bijvoorbeeld tekeer tegen de zijderoute, die ook via Maastricht en Schiphol liep (1) en snuffelde ze fanatiek aan zowel de geheime financiering als de stiekeme leveranties van nuttige spullen aan IS en andere op het internationale lijstje staande baardgroepen.
Nou hebben wij al eens voorzichtig gewezen op een aluminiumbedrijf in de regio Rotterdam, die buizen fabriceert die hun weg zouden hebben gevonden naar voornoemde godsdienstterroristen. En met die buisjes kon je buitengewoon innovatieve dingen doen (2). Minder voorzichtig waren we met de Franse cementmolen Lafarge/Holcim, die we al vroeg in het vizier kregen door onze belangstelling voor Geertje van Estrik, een topnerd binnen de administratieve leiding van het bedrijf (3).
Tot zover de tastbare spulletjes. Hoe het met de financiering zat is een stuk moeilijker naar boven te sjorren. Een ding lijkt wel zeker: er was sprake van een poenroute via Malta en Cyprus naar de overkant en terug. En op Malta zit je dan al gauw te grutten in regeringskringen, omdat zich daar altijd banksters bevinden. Wettelijk zo geregeld. Mogelijk was Daphne te dicht bij het vuur gekomen en werd naar de hemel gestuurd. Hoe gek is het in dit licht, dat de Maltese autoriteiten nou net aan Nederland, Frankrijk en de FBI om forensische hulp hebben gevraagd? Niet gek. We hebben niet voor niets vorige keer gewezen op de gebeurtenissen in Lockerbie nadat Panam 103 naar beneden was gepiloteerd. Stay tuned.

(1) Zie daarvoor deze artikelenserie.
(2) Zie dit artikel.
(3) Zie deze serie, en deze

Klik hier om uw reactie toe te voegen
28 oktober 2017
Investigative journalism