Skip to main content

Fast and furious (021)

01 januari 2014

dinsdag 14 januari-2014
Waar waren we ook weer? O ja, bij Pedro Alfonso Alatorre Damy. Het baasje van een wasstraat die voor het soppen en strijken van 170 meloen Sinaloa-dollars het magere strafje van zes jaar voor zijn Mexicaanse mik kreeg van een Amerikaanse kadi. Gelijk aan de duur van het voorarrest in zijn thuisland. Waarom dat strafje zo ielig uitviel hebben we in de vorige aflevering al proberen uit te leggen. Maar er was nog iets interessants in Damy's draaiboek.
Op 24 september 2007 donderde er een Gulfstream II met een CIA-verleden uit de Mexicaanse hemel. Lokale smurfen troffen 4 ton witte Colombiaanse heerlijkheid aan in het ruim (1). Voldoende om een onderzoekje te starten naar de eigenaar ervan. Dat bleek de firma World Jet te zijn van de avontuurlijke Amerikaanse broertjes Whittington. Die firma maakte gebruik van lease- en verkoopcontracten waarbij werd bepaald dat de gebruikers cq. nieuwe eigenaren na de klus waarvoor de toestellen waren aangeschaft ze weer konden terugbezorgen bij World Jet. Zo ook in het geval van de Gulfstream II. World Jet had enige tijd voor het ongeval het vliegtuigje overgeheveld naar Donna Blue Aircraft. Na wat ernstig snuffelwerk bleek deze onderneming een front te zijn dat was opgetrokken door ICE oftwel de Immigration and Customs Enforcement. Een opsporingsvehikel dat af en toe zowel door Homeland Security als door de DEA, de FBI en de CIA voor vuile klusjes wordt ingezet. In dit geval voor het vervoeren van tonnen coke binnen de ICE-operatie “Mayan Express”. Maar wat een mazzel nou, op het moment dat de Gulfstream neerpletterde was ie net verkocht aan de heren Smith en Connor, die regelmatig contractvluchtjes maakten voor allerlei Amerikaanse snuffelorganisaties, waaronder ICE. Lekker ondoorzichtig allemaal en dat was ook de bedoeling. Nog gekker: de beide heren hadden kennelijk te weinig poen in de pocket om het toestel aan te schaffen. Geen nood, Pedro Alfonso Alatorre Damy schokte 2 meloen narcodollars en hoppa, vliegen met die hap.
Na de crash in Mexico werd de Mayan Express meteen opgedoekt en twee maanden later zeilde Damy de bak in wegens het runnen van een wasstraat. Bek houden. Over een kolerebende gesproken. En toch willen Ivo en Fredje dit soort operaties weer invoeren. Zie je het al voor je? Bommel en Tom Poes samen met hun Amerikaanse helden aan het front van de War on Drugs. God helpt ons de brug over. Stay tuned.

(1) Zie ook deel 8 van de serie “Here we go again” dd. 8 oktober 2007

Klik hier om uw reactie toe te voegen
01 januari 2014
Fast and furious