Skip to main content

In de fallout van het nazifeestje in de US is het goed om te horen dat er nog juristen zijn die politici aanspreken op hun kennis van en loyaliteit aan de beginselen van het staatsrecht. Zo’n jurist heette Brouwer, van de universiteit van Groningen, en hij zei op de radio nee en nog een keer nee tegen de wenselijkheid van het gebiedsverbod voor de Haagse imam. Zal hopelijk door elke rechter worden afgewezen, aldus Brouwer. ‘Dit is in de loop der jaren diverse keren geprobeerd maar gelukkig tevergeefs. Want het is gewoon strijdig met artikel 7 van onze grondwet.’
Zijn opponent in het radioprogramma was Jelle van Buuren, specialist op het gebied van terrorismebestrijding. Van Buuren had in tegenstelling tot Brouwer goede hoop op het afwijzen van het beroep dat de imam inmiddels heeft aangetekend, want ‘het is een nieuwe wet’. Ja, daar had de jurist het dus over, over die nieuwe wetten die de grondwet moeten laten meebuigen. ‘Proefballonnetjes’, aldus Brouwer, en daarmee had hij precies de juiste term gevonden voor de verderfelijke praktijk om ons rechten te ontnemen met het doel onze rechtspositie te verstevigen. En ons rechtsgevoel beter te bevredigen...
Voor de goede orde: de jurist vond de imam ook een man van kwalijke inzichten. Maar ja, we hebben allemaal op school geleerd dat je niet de ene verkondiger monddood kunt maken zonder alle anderen en dus ook ons zelf het recht op vrije meningsuiting te ontzeggen.
Maar voor Van Buuren telde dat dus niet. Hij had het over radikaliseren en vond dat de ene omgeving daar meer recht op heeft dan de andere. Luister maar mee. ‘Deze imam wordt geweerd uit de Transvaalbuurt en de Schilderswijk in Den Haag’, aldus de antiterreurgeleerde. ‘Dat zijn twee wijken die gevoelig zijn gebleken voor radikale propaganda, dat is genoegzaam bekend’. Ja, dat weten we...: uit de media die verlekkerd verslag hebben gedaan van het gooien met een handgranaat en een pro-Isis-demonstratie. De Schildersbuurt is het Molenbeek van de Residentie.
Nu zijn er ook buurten in Nederland waar een andersoortig radikalisme welig tiert. Wat te zeggen van Wassenaar, onder de rook van Den Haag. Daar stemt men VVD en heeft men een abonnement op het weekblad Elsevier. Lees het verhaal in Elsevier over Baudet en je weet wat voor soort radikalisme gepredikt en beleden wordt onder de buren van de Oranjes...

(JoopFinland)

  • Datum: .

Wie er ook nog in het poppenhuis van Pauw verscheen gisteravond (1)? Bij de verschijning van de gewezen D66-Eper was ie al weer lang en breed vergeten, maar de uitzending begon met Jelle van Buuren en het salafisme.

Eigenlijk had ik Pauw wel zo slim willen zien zijn dat ie Van Buuren een vraag gesteld had over wat er een uurtje daarvoor in die andere speeltuin was vertoond: het door de club van Jelle opparachuteren van klimaatbewegers tot ecoterroristen, in Nieuwsuur. Maar je krijgt op zo’n dag nu eenmaal niet alles dat je op je lijstje hebt staan: Dolle Maarten verdronk niet, en Grappenhuis en consorten wisten professioneel onder het gras te moffelen dat de KPN gehackt was.

Dat salafisme dus. Van Buuren vatte het nog eens geroutineerd samen. Ongeveer van: je hebt mensen die in een opperwezen geloven, een raar boek daarover lezen, hun baard laten staan, geen boodschap hebben aan onze democratie en die vervolgens in staat zouden kunnen zijn om een kalashnikov ter hand te nemen en op het strand van Scheveningen wat ruimte te maken.

Inderdaad, denk ik dan volautomatisch. Vanuit mijn donkere want gereformeerde achtergrond. Je hebt de SGP en vroeger had je het GPV en de RPF (2). En bij de katholieken heb je ook gasten die op bevel van meneer pastoor alles doen wat Jelle zou laten. En vraag Marco Kroon eens naar zijn diepste beweegreden om in verre landen de trekker van zijn nikov over te halen, ik vermoed dat je dan uitkomt bij zijn avonturen vroeger als misdienaar, wanneer priester moest worden aangekleed.

Van dat soort vragen had ik aan Jelle gesteld. Zo van, wat onderscheidt terrorisme van aanmonstering in een legertje ongeregeld dat Bagdad of Teheran of Kinshasa gaat veroveren? Of: wat onderscheidt het salafisme van pakembeet de bevrijdingstheologie uit de jaren zeventig? Ik wil niet claimen dat ik dat weet. Jelle van Buuren wel?

Daar ben ik benieuwd naar. Hierbij een uitnodiging aan de terrorismedeskundige om mij en andere geinteresseerde lezers uit te leggen waarin salafisme -als radicale politieke beweging- zich onderscheidt van de linkse beweging van veertig jaar terug.

En waar was onze Jelle zelf in die tijd? Wie weet heeft JvB een heel spannend, heel persoonlijk verhaal voor ons in petto…

(JoopFinland)

(1) Zie Krijg nou de takken (004) van daarnet
(2) Als ik me niet bedrieg was die gast die het een paar jaar geleden op de koninklijke familie in Apeldoorn had voorzien ook van orthodox-protestantse komaf

  • Datum: .