Skip to main content

dinsdag 15 februari-2005
Opgepikt van de site vcrews.kicks-ass:
“Still in the news. Onderzoek naar pseudo-bestuurders bij V-Bird.

Bij de failliete vliegmaatschappij V-Bird hebben mogelijk andere mensen de dienst uitgemaakt dan aan de buitenwereld is verteld. Curator Ben Meijs stelt de komende dagen een onderzoek in naar eventuele “pseudo-bestuurders”. De curator zegt niet welke aanwijzingen hij heeft voor het nader onderzoek. Meijs heeft in de boeken van V-Bird voor 8,5 miljoen euro leningen aangetroffen van bedrijven die zich nog niet als schuldeiser hebben gemeld. V-Bird ging in oktober vorig jaar failliet. Thuisbasis was Airport Niederrhein, vlak over de Duitse grens bij Bergen
“.

Dit bericht iswaarschijnlijk afkomstig uit een van de schaarse loeënde klokken die in de Limburgse pers nog actief zijn en dateert van ruim twee weken geleden. V-Bird ging eind oktober vorig jaar definitief gestrekt. Als meneer Meijs dan zo’n pakembeet 2½ maand daarna vaststelt dat een paar bedrijven die het leuke bedragje van 8,5 miljoen euro aan V-Bird hadden geleend zich muisstil hielden, dan zou je zeggen dat er iets rotten is in the state of Niederrhein. Dus zonden wij hem een mailtje met tot besluit het volgende:

“In verband met een voorgenomen publicatie op onze website zouden wij graag van u willen weten of u inmiddels de bewuste bedrijven heeft kunnen traceren, of ze buitenlandse belangen vertegenwoordigen en of ze van een koshere garnituur zijn”.

Want het is allemaal leuk en aardig maar dit soort zaken verdwijnen vaak heel stilletjes uit het nieuws en dat biedt alle betrokkenen de gelegenheid tot een nummertje damage control. U recentelijk nog wat gehoord van Air Holland-connectie? Tuurlijk niet. Er zal tezijnertijd wel een proces komen tegen de top van het bedrijf. Tuurlijk wel. Maar er zijn bij die affaire ook topjongens uit de internationale bankwereld actief geweest. En niet te vergeten de Saoedische zakenpief Adnan Khashoggi *. Kijk, en die moeten even de tijd krijgen om een vlekje weg te poetsen. Vandaar ook onze aandacht voor V-Bird. Er wordt al genoeg gevogeld. Stay tuned.

* Zie onze kleine maar fijne serie “Air Holland en de Khashoggi-connectie” van december vorig jaar.

  • Datum: .

vrijdag 18 februari-2005
Zo. Dinsdag stuurden wij een publiekelijk mailtje naar mr. Meijs, de curator van V-Bird, en wat gebeurt er? Zegt ie gisteren in Het Parool dat 250.000 van de 8,5 miljoen euro die aan de linkerkant van de boekhouding stonden zonder geclaimd te zijn, geleend waren van Eric de Vlieger’s Exel Aviation. Kijk, dat is de power van internet.

Bij Exel hadden ze blijkbaar andere dingen aan hun hoofd, zoals overleven. Nou heb je voor doorademen weliswaar poen nodig, maar bij het op de laatste kerosine sputterende Exel zullen ze geweten hebben dat er van een kale V-Bird niks te plukken valt.En om eigenaar Herman Broere nog verder in de stront te drukken zal ook geen populaire optie zijn geweest. Al was het alleen maar for old times’ sake.

Het is uiteraard mega-lullig dat die Meijs zich verder niet verwaardigt om even antwoord te geven op ons mailtje. Maar hij kan het nog goed maken. Want na even flink schuiven op ons telraam blijft er nog 8¼ miljoen euro aan poen over die indertijd wel in V-Bird is gestoken om het spul in de lucht te houden terwijl de goede gevers ervan onbekend zijn gebleven.

Zijn dat binnenlandse of buitenlandse jongens en meisjes geweest en waren ze wel kosher? Of vertoonde V-bird dezelfde symptomen als het aan de Colombiaanse ziekte overleden Air Holland? Dat zouden wij graag van de curator willen vernemen. En dat is toch niet teveel gevraagd. Dachten wij zo. Stay singingly tuned.

  • Datum: .