Skip to main content

Batteries included (3)

zaterdag 25 februari-2012
U heeft toch niet het euvele voornemen om zakelijk in zee te gaan met de firma Mercury Global Enterprises in El Paso, hé? Niet doen. Is een frontfirmaatje van het Amerikaanse snuffelcircus en dat is er alleen maar op uit om je erbij te naaien.
Neem bijvoorbeeld Christopher Tappin. Tot voor kort het baasje van de Britse onderneming Brooklands Freight Services. Ergens in 2005 probeerde hij samen met zijn compagnon 5 batterijen op de kop te tikken in de USSA. Ze waren bestemd voor een chemisch bedrijfje, dat ze nodig had voor het electroplaten van auto's. Het bedrijfje was fake en de gewenste Eagle Picher batterijen worden gebruikt voor het op gang houden van allerlei raketten, bijvoorbeeld in Iran (1). Wist de in 1947 op de wereld geduwde Tappin dat? Hij zegt van niet.
Hoe dit ook zij, het lukte niet erg met de aankoop en in 2007 gaf hij het op. Tot zijn compagnon in 2010 op Mercury Global Enterprises stuitte. Dat leek er beter op. Tappin maakte alvast wat poen over en wachtte af. Een werelddeal? De bestelde lorren kostten 5000 dollar per stuk en Tappin zou aan de deal het denderende bedrag van 320 Pond aan commissie overhouden. Kan je in het Engeland van Cameron net een avondje voor naar de kroeg, dus tel uit je winst.
Het eerste wat er daarna gebeurde was een klop op de deur. De Amerikanski's beschuldigde Tappin van conspiracy. Hij zou van plan zijn geweest om de batterijen via Nederland naar Iran te sluizen. Blote bene: hij had ze alleen maar besteld en het bewijs dat hij echt in het veld was voor Mosje en zijn baarden is net zo dun als het ijs bij Sloten.
Dankzij de huidige uitleveringswetten tussen de USSA en de UK dreigde vriend Tappin in El Paso voor de kadi terecht te komen. En in dat geval kan je twee dingen doen: schuldig of onschuldig pleiten. In het eerste geval ga je voor vier jaar een heerlijke Amerikaanse kruipruimte in. In het tweede raak je allereerst een kapitaal aan proceskosten kwijt en als je verliest loop je de kans de rest van je leven in voornoemde kruipruimte door te brengen. En noch van het een noch van het ander kon de ongelukkige zakenman gecharmeerd raken. Dus dat ie zich verzette tegen de nakende uitlevering zal zelfs een eerstejaars rechtenstudent begrijpen. Alleen, het hielp geen ene reet. Gisteren is Tappin op het vliegtuig naar El Paso gezet. Die zien we voorlopig niet meer terug. Het recht moet zijn loop hebben, al is die zo krom als de Rijn bij Bunnik.

1. Ook hier een Nederland tintje. Eagle Picher was eigendom van het in Den Haag gevestigde investeringsvehikel Granaria van de gebroeders Wyler. In 2005 bevond Eagle Picher zich in zulk zeer zwaar weer dat de broers besloten het schip te verlaten en het over te doen aan Amerikaanse avonturiers. U wordt vriendelijk verzocht voor de twee eerdere artikeltjes terug te fietsen naar eind januari 2002.

Klik hier om uw reactie toe te voegen