Skip to main content

Alles kits

zondag 2 december-2012
Voor de puzzelaars. 9/11. Om drie minuten over negen boort een Boeing 737 van United Airlines zich met een onwaarschijnlijke rotgang in een van de Twin Towers op Manhattan. Een abrupt en memorabel einde van vlucht 175. Denken we.
Precies op hetzelfde tijdstip vroeg United Airlines-functionaris Ed Ballinger aan de boys in de cockpit van de betrokken Boeing hoe de vlucht verliep en of ie iets kon doen. ACARS staat voor Aircraft Communications Addressing and Reporting System. Een soort vliegend e-mailsysteem waarmee bemanningen en vluchtbegeleiders elkaar berichten kunnen sturen. En net als bij e-mail krijg je een seintje als het bericht niet is aangekomen. Het bericht van Ed kwam kennelijk wel aan, maar hij kreeg geen antwoord. Niet zo gek zou je zeggen.
Maar twintig minuten later stuurde Ed opnieuw een bericht naar het voor zover wij weten al totaal naar Allah geholpen toestel. Komt ie:
“Pas op voor binnendringen van cockpit. Twee toestellen hebben in New York het World Trade Center geraakt
En opnieuw was het bericht kennelijk gewoon aangekomen! Kan je afdoen met “foutje, bedankt” en dat had de begrafenisonderneming die de ramp later onderzocht ook kunnen doen. Maar die bollebozen hadden Edje’s missives keurig weggestopt in een gaatje achter de verwarming. In tegenstelling tot een ander ACARS-bericht van drie over negen van ene Rogers dat volgens de commissie niet was aangekomen. Nee, nee.
So far, so good. Maar de organisatie “Pilots for 9/11 truth” wobde er vrolijk op los en wist langs die weg toch Edje’s eenzijdige poging tot communicatie uit het gaatje te peuteren (1). En dus hebben we er weer een probleem bij. 9/11? Het is net de kermiskogel van JFK. Je gelooft het niet, maar wat kan je daarmee?

(1) Mocht u een koukleum zijn en een boek van Leon de Winter of zo niet te vreten vinden, dan kan u altijd nog in dit uitgebreide artikel over bovenstaande affaire duiken.

Klik hier om uw reactie toe te voegen