Kijkkijk
dinsdag 27 november-2012
Je hebt er al niet eens erg meer in. In al die cameras die je te pas en te onpas observeren voor je eigen veiligheid. Vliegvelden, winkelgebieden, perrons, bussen, trams, kroegen, het kan niet op. Een van de firmas die al dat gegluur nog heeft verfijnd is het Italiaanse Almax. Ondermeer producent van software voor cameras die ras, leeftijd en geslacht kan vaststellen van iemand die toevallig voorbijhobbelt. Met name op vliegvelden wordt al druk gebruik gemaakt van Brother Almax uitvindsel en ook bij sommige grootgrutters schijnt het populair te zijn. Kunnen ze zien bij welk soort koopvee hun gruttenassortiment in het putje valt en dat desgewenst wijzigen of andersom.
Nou kan je daarvoor een ordinaire man-bijt-hond-camera ophangen en vort met de geit. Maar het kan ook anders. Zo heeft Almax bij modebedrijven in drie Europese landen en in de USSA listig cameras aangebracht achter de ogen van etalagepoppen. Je ziet ze niet, maar ze zijn er wel. En om nog meer te voldoen aan de eisen van de cliënt werken de Italiaanse snoepers nu ook aan verfijnde geluidsapparatuur die ze achter de oren van de betrokken poppen kunnen verbergen (of in lagere regionen) om de gesprekken van het koopvee te kunnen registreren.
Je zou zomaar de neiging krijgen om alle etalagepoppen te inspecteren cq. door midden te hakken. Maar ja, dat hebben ze waarschijnlijk al in de gaten voor je tot actie overgaat en voor je het weet krijg je visite van een opgeschoren V-mann die denkt dat ie Badr Hari is. We gaan wel naar de markt. Of zouden ze daar ook...?