Skip to main content
  • Archivaris
  • 429

Maria Duval Oplichters

We hebben al eerder geschreven over de internationale oplichtersbende die opereert onder de naam "Maria Duval" (1). Overal in de geschreven media verschijnen bonnetjes en indien je die opstuurt krijg je "astrologisch advies" waarna je rijk, gelukkig of zwanger word. Ook in het Bossche huis aan huis blad De Bossche Omroep en het Stadsblad (2) staat om de zoveel tijd een hele pagina met daarop een 'advertorial' van Maria Duval, terwijl wij als Kleintje hen al meermalen gewezen hebben op de schandelijke achtergronden van deze oplichters.
Recent heeft er een uitermate kritisch artikel in de Leeuwarder Courant gestaan over dit fenomeen en dit gebruiken we om hier in het Kleintje opnieuw aandacht te vragen voor deze kwalijke oplichters. Wij krijgen namelijk nog steeds heel veel mail binnen op onze waarschuwende woorden (3). Duval & Co moeten wel heel erg veel verdienen aan de goedgelovigheid van veel mensen. De advertenties zijn namelijk meestal erg groot (vaak een hele pagina) en kosten dus duizenden euro's. Uit een reconstructie van de Leeuwarder Courant (6 oktober 2007) blijkt ongeveer het volgende:
Een groepje fantasten richt rond 1995 een netwerk van uitgeverijtjes op (Astroforce), een handel in middeltjes voor lichaam en geest (Biowell) en een postorderverzorging en geautomatiseerd klantenbeheer (Infogest). Waar ook ter wereld een "Maria Duval bonnetje" wordt ingevuld, het komt allemaal bij elkaar in een aantal computers van Infogest in het Franse Divonne. De daar binnenkomende namen en adressen worden vervolgens doorverkocht aan allerlei andere bedrijven. Big business dus, want als jij een Duval-bonnetje hebt ingevuld kan het gebeuren dat je in de maanden daarna tientallen mailingen krijgt van allerlei duistere en dubieuze bedrijfjes. In Nederland zit het zenuwcentrum van Duval & Co in Roosendaal waar Albert Hoetsheid (Duval) en Adriaan Heemskerk (Bodywell, Direct Home Shopping) de boel runnen. Bijgestaan door ene Jacques Maillaind, zie zich als persoonlijk secretaris en website van "mevrouw Duval" opwerpt. Hetzelfde internet speelt ook een belangrijke rol in de ontmaskering van deze oplichters, slim genoeg richten Duval & Co zich op mensen tussen de 35 en 75 jaar. Waarom? Precies: te oud om met internet te zijn opgegroeid en nog jong genoeg om een aantal jaren uit te melken. Naar aanleiding van dit uitzoekwerk en op klachten van vele lezers is de Leeuwarder Courant ertoe overgegaan de advertenties uit Duval-hoek voortaan te weigeren. Dit siert deze krant. Nu maar hopen dat andere bladen dit voorbeeld navolgen...

noten:
1. Zie het artikel "Maria Duval: Firma List & Bedrog" in Kleintje Muurkrant nummer 411.
2. Recent wederom een hele advertentiepagina's in de Bossche Omroep van 10 en 23 september jongstleden bijvoorbeeld.
3. Op de website www.stelling.nl/simpos/maria_duval.htm hebben we een pagina besteedt aan de oplichters van "Maria Duval" en die wordt gelukkig vaak geraadpleegd.

Dit bericht is verschenen in Kleintje Muurkrant nr 429, 14 december 2007