Terug naar hoofdinhoud
  • Archivaris
  • 349

Kort nieuws

Corruptie in ambtelijke top

Bastion Oranje, de internet-nieuwsgroep van freelance-journalist Paul Kriele uit DenBosch, maakt melding van een grote corruptiezaak in de top van de Bossche ambtelijke organisatie. Daarbij zouden bepaalde bedrijven door de ambtenaar worden bevoordeeld. Gesuggereerd wordt dat het hier om relationele contacten gaat. Financiële voordelen dus via een persoonlijke relatie. Kriele voorspelt dat de ambtenaar in 2001 zal aftreden en een nieuwe bestuurlijke crisis in het gemeentebestuur zal veroorzaken. Waar hij dit op baseert is niet duidelijk. Ook weigerde Kriele de redactie van Kleintje de naam van de ambtenaar - waarvan hij wel op de hoogte zegt te zijn - te noemen.
Eerder deze maand werd Koen Voskuil van Spits nog door justitie gegijzeld omdat hij zijn bron van een aantal bevindingen omtrent de strafzaak tegen Mink Kok niet bekend wilde maken.
Moeten we Paul Kriele ook niet gijzelen om hem te dwingen nu al bekend te maken wie de corrupte ambtenaar is in plaats van er nog een jaar op te moeten wachten? Dan kunnen we hem/haar op de markt aan de schandpaal zetten en met eieren bekogelen. Want dat is wat een geciviliseerd dorp als Den Bosch met corrupte bestuurders hoort te doen.
Overigens zwellen de berichten dat het college van B&W al lang niet meer de politieke macht in deze stad heeft ook in rap tempo aan. Het ambtelijk management-team heeft de wethouders volledig in de zak en regeert de stad. Wethouders als Van Katwijk, Paanakker en Van Grunsven lijken geen enkele serieuze invloed op hun portefeuilles meer te hebben. De voorzitter van het College -burgemeester Rombouts- heeft het te druk met voorbereidingen op zijn landelijke CDA-introductie om zich nog met de plaatselijke bestuurlijke kwaliteit te bemoeien. (wordt vervolgd)

Bosch Behang

We kregen bij het Kleintje de vragen in handen die de plaatselijke politieke groepering Bosch Belang pas geleden aan het college heeft gesteld in verband met "wildplakken". Zonder commentaar te geven citeren we hier dat proza: "'s-Hertogenbosch, 1 oktober 20000. Bosch Belang hoort nog al eens, dat burgers zich ergeren aan de vervuiling van wildplakkers. Dit is voor vele Bosschenaren al jaren een doorn in het oog. Bosch Belang vindt dat de gemeente een harder beleid moet gaan voeren tegen deze illegale reclame-uitingen ofwel kladvandalisme. Het straatmeubilair is meestal het doelwit van de wildplakker. Het ontsiert de stad en geeft een rommelig aanzien. Wildplakken is verboden maar daartegen is de laatste jaren weinig ondernomen. Alle schakelkasten, elektriciteitskosten, glascontainers als alle overige grijze kasten zijn meestal een doelwit voor wildplakkers om hun boodschap onder de aandacht te brengen. Bosch Belang vindt dat dit gedoogbeleid omgezet moet worden naar een beleid van "de vervuiler wordt aangepakt". Dat er ook afspraken moeten worden gemaakt met de eigenaren van het genoemde straatmeubilair, zodat ook zij als eigenaar op hun verantwoordelijkheid voor het schoonhouden worden gewezen. Middels een overeenkomst kan de gemeente met deze bedrijven een afspraak maken, dat de gemeente namens deze partijen zal optreden, als er schade moet worden verhaald op de wildplakkers.
Aangezien het voor de politie een onmogelijke taak is om deze daders op heterdaad te betrappen willen wij dat de bron van de plakvervuiling aangepakt zou moet worden. Nu kan alleen degene die de affiches plakt strafbaar worden gesteld als men op heterdaad betrapt wordt. Degene die de opdracht heeft gegeven tot het plannen blijft buiten schot. Met een aanpassing van de regelgeving via de "A.P.V. 's-Hertogenbosch" onder een extra hoofdstuk van "Plakken en Kladden" wordt opsporing en strafbaar stellen van het illegaal plakken een stuk eenvoudiger. Vragen: * is uw college op de hoogte van de geschetste ergernis? * Kan uw college uitleggen waarom er ondanks het veelvuldig schoonmaken van de medewerkers stadsreiniging geen actiever beleid is gevoerd om deze ergernissen in te dammen? * Hoeveel c.q. zijn er voldoende officiële vrije plakplaatsen in onze stad? * Kan uw college aangeven welke effecten er zijn bij het aanbrengen van een anti-plaklaag? * Is uw college bereid de gemeenteraad voorstellen te doen met betrekking tot aanpassing van de A.P.V. zodat opsporing en strafbaar stellen van het illegaal plakken een stuk eenvoudiger worden? Alsook het vervoer van plakgereedschap welke bestemd zijn voor wildplakken. * Is uw college bereid met partijen, die ook eigenaar zijn van genoemd straatmeubilair afspraken te maken over het schoonhouden ervan en het gezamenlijk optreden tegen deze soort van vandalisme? Namens de fractie van Bosch Belang, fractievoorzitter Paul van der Krabben."

markteconomie

In de autobiografie van de eerste manager van The Rolling Stones, Andrew Loog Oldham , staat dat de eerste Stones-single "come on" dreigde te floppen. Oldham zocht uit welke platenzaken meewerkten aan de hitparade en stuurde daar op vrijdag een stel meisjes op af om de "come on" te kopen. Op zaterdag stuurde hij ze opnieuw, nu was de voorraad uitverkocht zodat de winkelier 's maandags wel nieuwe singles bij moest bestellen, zo ontstond de eerste prachtige Stones hit "come on". Sindsdien is er eigenlijk niets veranderd. Ook wij hebben bij het Kleintje recent een stel potentieel geschikte mensen moeten afwijzen die abonnee wilden worden: de oplage wordt veel te hoog en het rapen en vouwen en verzenden van het Kleintje kost ons veel te veel kostbare tijd. Bovendien willen we de vraag groter laten zijn dan het aanbod en derhalve creëren we aldus een bewust tekort. Nee, het is niet meer mogelijk een exemplaar van Kleintje nummer 250 op te vragen. Zo verhogen we tevens de antiquarische waarde van een exemplaar van Kleintje Muurkrant en dat is weer een voordeel voor al onze trouwe abonnees. Die waarderen dat en praten over 't Kleintje en zo raakt het Kleintje steeds beroemder terwijl het steeds moeilijker wordt om er aan te komen. We hebben alle kranten uit de losse verkoop gehaald, je kunt je dus alleen maar abonneren door een briefje te schrijven of door geld over te maken naar de giro . Dat is het principe van de markteconomie: creëer vraag en pas je productie daarop aan. Zo garandeer je afzet en wanneer de vraag maar groot genoeg blijft stromen de euro's binnen. noten:
"Stoned", Andrew Loog Oldham. London: Secker & Warburg, 2000
Kleintje Muurkrant, Postbus 703, 5201 AS, 's-Hertogenbosch 073.6136927 35 gulden per jaar op giro 5349231 ovv "nieuwe abo". Je kunt ook communiceren met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of surfen naar www.stelling.nl/kleintje

vrije zone

Pas geleden is in Amsterdam de Vrije Zone gestart in de gekraakte voormalige filmacademie op Overtoom 301. Openbare stadsbijeenkomsten - 'actiefestaties' - die om de zes weken plaatsvinden en waarin locale actiegroepen een politiek thema presenteren. Dat kan via een talkshow, film of video, workshop enzovoorts. Daarop aansluitend wordt iedere keer een verrassende actie uitgevoerd. Bovendien is er steeds een 'infomarkt'. Vast onderdeel van de actiefestatie is de 'alarmofoon'. vijf minuten spreektijd verweven door het programma die door actiegroepen benut kan worden om de aanwezigen op te roepen aan een geplande activiteit mee te doen. Behalve dat de Vrije Zone aan groepen een platform voor discussie biedt, hopen de organisatoren dat "samenwerkingsverbanden ontstaan van mensen die zich op een meer permanente basis bezig zullen houden met het bestrijden van misstanden". Op zaterdag 28 oktober houdt de Vrije Zone haar tweede actiefestatie, meer informatie via Vrije Zone, Postbus 16544, 1001 RA, Amsterdam (020.6761773) Een mooi plan, wellicht ook inspirerend om eens een avondje in De Bunker te DenBosch over te organiseren om weer te komen tot een voorzichtige bundeling van plaatselijke krachten teneinde een vuist te maken tegen de om ons heen oprukkende wereld van apolitieke desinteresse, graaien, gokken, slempen en uitbuiten. Mochten er mensen zijn die zin hebben om zich hier in DenBosch mee bezig te houden dan is het Kleintje een welwillend aanspreekpunt.

Fietsers rechts? Niks daarvan!

Kijk, da's nou het leuke van de olympische spelen. Je kijkt ook eens naar Nederland 2. Daar worden immers de sportprestaties op getoond. Vandaag worden deze opgevolgd door een uitzending van de TROS. Een polygoon journaal, oh leuk even kijken.... Nou, en dan zie je wat! Want wat blijkt. Niet alleen de het kijk- en luistergeld is destijds door de nazi's ingevoerd -we schreven daarover in het kleinte al eerder- ook de plek van de fietser op straat blijkt een nationaal-socialistische actie! Op het polygoon-journaal laat met een bioscoop-journaal uitzending zien waarin de hoofdcommissaris van
politie te Haarlem aan de burger meedeelt dat de Duitse Wehrmacht-auto's te veel hinder ondervinden van het fietsende
verkeer. En dat kan natuurlijk niet. Het is toch volkomen logisch dat de Wehrmachtauto's onbelemmerde doorgang horen te hebben, zo meld hij. En daarom deelt hij de volgende fietsverkeersregelementen mee: Fietsers fietsen voortaan rechts van de straat. Er mogen niet meer dan twee fietsers naast elkaar fietsen. De wehrmachtauto's hebben ten allen tijden voorrang in het verkeer. En ter illustratie toont het journaal gelijktijdig een bakfietser die min of meer in het midden van de straat fiets. Hij wordt aangehouden en de ventielen van de banden worden in beslag genomen. "Zorg dat u dit niet overkomt", geeft den auto's van den Wehrmacht immer voorrang"
Zeg, fietsers... dit is toch reden genoeg, niet? Niks meer rechts fietsen! Gewoon op het midden van de weg! Stik de moord met die wehrmachtauto's! Enne ... stop wat extra ventieltjes in je zak. Weg met de wehrmacht, weg met de auto!

vpro-gids

De navolgende ingezonden brief naar aanleiding van een artikel in de VPRO-gids van 16 september 2000 werd door de gidsredactie niet geplaatst. Daarom alsnog in Kleintje:

"Misschien is er nog