Skip to main content
  • Archivaris
  • 319

We kunnen zèlf wel op onze kleintjes letten

Pas op! AH gaat op de klanten letten!

Jaren terug las ik over een Amerikaans onderzoek naar de mogelijkheden om aan de hand van het gebruik van creditcards, de gangen van de gebruiker na te gaan. Toen al bleek dat iemand die elektronisch betaalde, in geval van een geïnteresseerde overheid en/of bedrijfsleven, op allerlei manieren het leven zuur gemaakt kan worden. Al geruime tijd terug heeft deze "vooruitgang" ook Nederland bereikt. Met één verschil: er vond toen door het (groot)winkelbedrijf nog geen bewust persoons-/ klantgerichte registratie gespecificeerd per artikel plaats. Het reconstrueren van iemands gangen aan de hand van elektronische betalen bleef althans voor een deel nog tamelijk giswerk.

Sindsdien hebben grootwinkelbedrijven en grootgrutters als Edah en KonMar hun tactiek aan de modernste elektronische mogelijkheden aangepast. Ook Albert Heijn doet hier nu aan mee. Met een overdonderende reclamecampagne heeft deze supermarkt met de AH-bonuskaart stelling genomen tegenover de concurrentie. Waar Albert Heijn steeds meer op vele gebieden een monopolie-positie inneemt, ben je wel verplicht mee te doen. Zeker als de inhoud van je portemonnee je dwingt zoveel mogelijk van aanbiedingen gebruik te maken.
Dit reclame-offensief is weinig zorgvuldig. De consument kreeg niet te horen dat om deze kaart te verkrijgen het invullen van persoonsgegevens op het aanvraagformulier nagelaten kon worden. Albert Heijn liet na om consumenten op die mogelijkheid te wijzen. Pas enkele weken na de start van de Bonuskaart-campagne heeft de supermarkt dit "verzuim" via een aangepaste folder hersteld. Met het verweer dat het bestand bij de Registratiekamer staat aangemeld probeert Albert Heijn de schijn van zorgvuldigheid in stand te houden. De PR-boys en -girls zijn verdomd listig bezig!! Bij een anonieme wijze van invullen wordt wel een Bonuskaart uitgereikt, waardoor de korting op Bonus-afgeprijsde artikelen niet wordt misgelopen. Het enige 'nadeel' is dan dat je geen persoonsgebonden, immers aan de hand van je koopgedrag samengestelde, aanbiedingsreclame krijgt. Wat heet nadeel? Zijn wij als consument ineens te stom geworden om zèlf in de winkel een keuze te kunnen maken uit het aanbod, al dan niet tegen aanbiedingsprijzen? Of is het gewoon een kwestie van het koopgedrag n