Skip to main content
  • Archivaris
  • 328

een ongewoon gesprek met god

Het eerste deel van de new-age-trilogie van de Amerikaanse auteur Neale Donald Walsh heette "Een ongewoon gesprek met God". Het staat reeds geruime tijd bovenaan de non-fictie (!) bestsellerslijsten van zo'n 25 landen, waaronder Nederland.

door Eric Krebbers

Walsh en God kletsen wat af. Zelfs het opperwezen blijkt met de tijd mee te gaan en zit tot over zijn nek in de new age. "Alle ziekte is zelf geschapen" en "pijn is een gevolg van de verkeerde gedachte. Het is een denkfout". God praat als een volleerd new age-therapeut. Maar hij wil meer. Hij wil via Walsh met de new age de politiek in. Daarom heeft hij Walsh in de Verenigde Staten de snel groeiende American Renaissance Alliance (ARA) laten oprichten met al honderden afdelingen. ARA streeft naar een wereldregering naar Amerikaans voorbeeld, want dat is volgens God "het best lopende experiment". Walsh wil voorbij links en rechts om zo "het beste te combineren van onze spirituele en politieke tradities". God blijkt ook erg positief over de ex-presidenten Carter, "die zijn hart laat spreken", en Bush, "een man van wijsheid, visie, medeleven en moed". Ook Clinton is volgens hem geweldig, omdat die "gelooft in fundamentele arbeidersrechten".

Boeddha had gelijk
In het tweede boek van de trilogie, getiteld "een nieuw gesprek met God" legt de Here in twintig pagina's uit waarom Hitler naar de hemel is gegaan. "De vergissingen die Hitler heeft gemaakt, hebben de personen wier dood hij heeft veroorzaakt geen schade berokkend. De zielen werden van hun aardse banden bevrijd als vlinders die hun cocon verlaten. de mensen die zijn achtergebleven treuren over hun doden alleen omdat ze niet weten in wat voor vreugde die zijn opgenomen". God gaat volledig voorbij aan het lijden van de slachtoffers van de holocaust en ontpopt zich zo als een ware anti-semiet. "Het eerste wat je dus moet begrijpen - zoals ik je al uitgelegd heb - is dat Hitler niemand gegriefd heeft.
In zekere zin legde hij het lijden niet op, maar maakte daar een einde aan. Boeddha heeft gezegd dat het leven lijden is, en Boeddha had gelijk". Hitler was volgens God niet fout. "Ik heb keer op keer gezegd dat in het universum "goed" of "kwaad" niet bestaat. Een ding is niet intrinsiek goed of fout. Een ding is gewoon". De nazimisdaden zouden vergelijkbaar zijn met natuurrampen. "Jullie leven kan door zoveel zaken bruusk worden bekort... een orkaan, een aardbeving..."
Moeten we boos zijn op Hitler?, vraagt God zich af, "moeten we broer Vos straffen voor het feit dat hij broer Konijn voor eeuwig het knollenveld heeft ingejaagd?" "Is het 'verkeerd' wanneer een leven wordt bekort door ziekte?"

het ware gezicht
"Het doel van de Hitler-ervaring was de mensheid haar ware gezicht te tonen". Jezus en Hitler hadden wat dat betreft hetzelfde doel, zegt God tegen Walsh. "Door de geschiedenis heen hebben jullie opmerkelijke leraren gehad, die allen een buitengewone mogelijkheid vertegenwoordigden jullie eraan te herinneren wie je werkelijk bent. Deze leraren hebben jullie het hoogste en het laagste van het menselijk potentieel getoond. Zij hebben op kleurrijke, adembenemende wijze het voorbeeld gegeven wat het kan betekenen mens te zijn." De mensheid mag Hitler zelfs wel dankbaar zijn. "Jullie hebben verklaard dat Hitler "verkeerd" was. Goed. Op die manier hebben jullie je gedefinieerd, zijn jullie meer over jezelf te weten gekomen. Uitmuntend. Maar veroordeel Hitler er niet om dat hij jullie dat duidelijk heeft gemaakt. Iemand moest het doen". Iemand moest volgens God 6 miljoen joden industrieel laten vernietigen.
"Waarom ging Hitler naar de hemel?" vraagt Walsh nogmaals aan God. "Hitler deed eenvoudigweg wat hij deed", antwoord God. "Ik herinner je nogmaals eraan dat vele jaren lang miljoenen dachten dat hij "goed" was. Hoe kon hij 't dan helpen hetzelfde te denken?" God vergoelijkt de misdaden van het nationaal-socialisme en voor hem staat voorop dat "Hitler dacht dat hij iets goeds deed voor zijn volk". En daar gaat het om, maken Walsh en zijn God duidelijk aan hun miljoenenpubliek.

Dit artikeltje hebben we in het Kleintje overgenomen uit het december-nummer van De Fabel van de Illegaal, een blad uit Leiden. Naar aanleiding van dit artikel ontstond er wat commotie bij het Psychologisch adviesbureau De Praktijk en trainingsinstituut Integratie, beide te Alphen a/d Rijn. Deze bureaus hadden de twee boeken van Neale Donald Walsh centraal staan bij een geplande themabijeenkomst. Net zoals het eerder in het Kleintje kritisch besproken boek "De Celestijnse Belofte" van James Redfield lijkt het een trend om dit soort new age-gewauwel te gebruiken als therapeutisch cursus-materiaal. Nadat een plaatselijk raadslid van GroenLinks naar aanleiding van het bovenstaande artikel uit De Fabel van de Illegaal geprotesteerd had bij de therapeuten is de thema-avond "een ongewoon gesprek met God" geannuleerd.

Dit artikel is verschenen in Kleintje Muurkrant nr 328, 8 januari 1999