Lomp, onbeschoft en asociaal
En dan volgt nu weer een nieuwe episode uit de oneindige serie over de Sociale Dienst in Den Bosch. Het 'clientgerichte denken' van deze dienst laat zich zo onderhand het best be-schrijven door bovenstaande kop. Bij de onlangs opgerichte initiatiefgroep klachtenboek zijn al een groot aantal klachten binnengekomen over de werkwijze van de sociale dienst, die aantonen dat er nog heel wat voor verbetering vatbaar is. Want nog steeds moeten mensen maanden wachten voordat ze een uitkering krijgen, wordt soms zonder opgaaf van redenen de uitkering geblokkeerd, wordt het vakantiegeld soms pas in augustus uitbetaald en blijft de bereikbaarheid van de dienst ronduit slecht. En dan hebben we het nog niet gehad over de gigantische papierberg die je keer op keer moet meenemen op gesprekken of op moet sturen bij een aanvraag. Er zijn al mensen die door dit geknoei zo erg in de problemen komen dat huisuitzetting dreigt. De huur moet immers wel op tijd betaald worden, geld of geen geld. En de sociale dienst? Onlangs verklaarde directrice Lucie Zweers 'blij te zijn met het klachtenboek'. Vreemd, want er moeten al heel wat klachten bij de sociale dienst binnengekomen zijn. Het is dus nog maar de vraag wat er met de klachten gebeurt die nu verzameld worden. De initiatiefgroep gaat in ieder geval door met het verzamelen van klachten, zodat deze in november aan de gemeenteraad kunnen worden aangeboden. Dit kunnen ze niet negeren. Als je klachten over de werkwijze van de Sociale dienst in Den Bosch hebt, stuur die dan naar
Initiatiefgroep Klachtenboek
Postbus 1425
5200 BL Den Bosch
Dit artikel is verschenen in Kleintje Muurkrant nr 300, augustus 1996