Skip to main content

maandag 19 juli-2004
De Antilliaanse vliegtuigmaatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA) heeft van staatssecretaresse Schultz een paar weken geleden een laatste waarschuwing gekregen. De onderneming moet op korte termijn de screening van zijn personeel -inclusief de schoonmakers van de toestellen- op aanvaardbaar peil brengen. Zo niet, dan worden de landingsrechten ingetrokken. Er blijken namelijk op de lijn Curacao-Amsterdam regelmatig passagiers mee te vliegen met pakjes coke die hen zijn bezorgd door DCA-rakkers. Nou is de procedure om zo’n vliegtuigmaatschappij van zijn slots af te helpen juridisch gezien geen eitje. Maar waar een wil is is een Schultz.
DCA is financieel toch al in zwaarweer terechtgekomen. Nou is alles oplosbaar maar dan moet je wel een beetje knappies vliegen. En dat valt niet mee. Zo werden recentelijk een paar vluchten in allerijl afgeblazen. De betrokken licht antieke toestellen produceerden bij de start namelijk een paar jolige steekvlammen en knallen die de passagiers maar matig konden bekoren. Bij het schielijk afremmen bleken de meeste banden ook nog eens over hun houdbaarheidsdatum heen. Een ander excentriek exemplaar werd aan de grond gehouden omdat de glijbaan niet bleek te functioneren zoals het hoort. We kennen de cijfers niet, maar het is niet aannemelijk dat het aantal passagiers nog spectaculair zal stijgen in de nabije toekomst. Maar dat is eigenlijk wel noodzakelijk, want er hangt een flinke schuldenlast boven de onderneming. Die zit bijvoorbeeld opgescheept met een schuld van een vaas vol miljoenen van haar voorganger ALM en een claim van 7½ miljoen euro is onderweg.
Wat dat laatste betreft: DCA houdt nu met paperclips en elastiek het circus draaiende met toestellen die worden gehuurd van het Portugese Air Luxor. Dat was tot voor kort anders. Toen werden heel wat vluchten van DCA in navolging van de ALM uitgevoerd door de Belgische maatschappij Sobelair. Maar begin dit jaar zeilde die in een faillissement en de curatoren gingen aan de slag. Zij vonden ondermeer een pakket onbetaalde rekeningen van DCA tot een bedrag van 7½ miljoen. Inmiddels is dat faillissement van Sobelair via een gerechtelijke actie van de vroegere eigenaar weer teruggedraaid, maar dat maakt de curator geen luchtzak uit. Betalen met die hap. Het ziet er dus stevig bewolkt uit voor de Dutch Caribbean Airlines.
Nog even. Die oude eigenaar van Sobelair was Aldo Vastepane, die bij ons al eerder een plekje heeft gevonden in aflevering 5 van de idyllische serie “Adel verplicht”.* Onze staatssecretaresse Schultz heeft gezegd dat DCA herhaaldelijk is gewaarschuwd in verband met het vervoer van coke. Een flink aantal vluchten van DCA werd verzorgd door Sobelair... Zo. Meer hints geven we niet. Maar u weet waar we heen willen.

(*) Zie de Followupsite van Kleintje Actueel.

  • Datum: .

dinsdag 20 juli-2004
In aflevering 1 meldden wij dat volgens onze staatssecretaresse Schultz personeelsleden van de Antilliaanse luchtvaartmaatschappij DCA zich regelmatig met de verzorging van drugstransporten naar Nederland bezighielden. DCA liet haar vluchten voor een flink gedeelte uitvoeren door toestellen van de Belgische onderneming Sobelair van de in hoogste sferen vertoevende Aldo Vastapane. Wij hintten toen heel voorzichtig naar een mogelijk verband tussen deze componenten. Oftewel: onderhield Aldo een connectie met de internationale drugshandel?
Wij keren terug naar 4 december 2001. Toen publiceerden wij een lijst van namen uit de fine fleur van de Belgische samenleving. De lijst was op 12 september 1999 toegezondenaan Comité P (de Brusselse waakhond van het Belgische politieapparaat *) door comte Yann de Meeûs d’Argenteuil, die het jaar daarop op 11 november overleed. Zelfmoord werd gezegd. Volgens hem waren alle personen die hij noemde betrokken bij de handel in minderjarigen en/of drugs. Een van hen was de zakenman Aldo Vastapane.**

* Zie naast “de lijst Meeûs” van 4 december 2001 ook de vervolgartikelen op 5 en 12 december 2001 van deze Kleintje Actueel rubriek
** Zie voor Aldo ook aflevering 5 van "Adel verplicht” op de Followupsite.

  • Datum: .