Skip to main content

maandag 4 juli-2005
In Leidschendam is het winkelcentrum Leidsenhage het zoveelste op rij met filialen van altijd weer dezelfde winkelketens met altijd weer dezelfde eenheidsworst aan middenstandswaar en -merken. Wanneer je daar gaat "shoppen" weet je dus al op voorhand heel zeker dat je niets opwindends te wachten staat. In navolging van winkelcentra Den Haag Centrum en De Boogaard in Rijswijk wordt er echter hard aan gewerkt daarin verandering te brengen. De discussie over meer blauw op straat is voor deze drie winkelcentra kennelijk verleden tijd. Tegenwoordig wordt gepocht over de permanente aanwezigheid van ME-zwart, dat bij "calamiteiten" als "spontane demonstraties" of "grootschalig kraken van panden" binnen tien minuten kan worden ingezet als Paraat Peloton.
In het Haags-regionale huis-aan-huisblad De Posthoorn van 29 juni staat tussen de reclame voor o.a. kapper Flexx Haarmode, het "Waterspeltakel op de Grote Vijver" en "Tijdens de zomermaanden elke zaterdag Live Muziek" ook de volgende juichende tekst:

"PARATE PELOTON ACTIEF
Sinds kort is in Haaglanden het Parate Peloton operationeel. Deze mensen kunnen bij (dreigende) calamiteiten als ME groep ingezet worden binnen Haaglanden. Bij calamiteiten kunt u denken aan spontane demonstraties, grootschalig kraken van panden maar ook zoekacties naar vermiste personen (er is dus nog hoop als de beftekkel van de hoofdcommissariële echtgenote tijdens het Grote Waterspeltakel verloren is gelopen of de hoofdcommissaris zelf nog verder in zijn inzetmogelijkheden verdwaalt - red.). De kracht is het groepsgewijs optreden. Omdat deze mensen binnen tien minuten ingezet moeten kunnen worden, lopen zij standaard in ME tenue. Omdat er niet altijd sprake is van calamiteiten wordt er binnen de regio Haaglanden gekeken voor welke taken dit peloton nog meer ingezet kan worden. Een van die taken is het surveilleren in winkelcentra. Zo wordt er reeds door hen gesurveilleerd in Den Haag centrum en Winkelcentrum De Boogaard in Rijswijk. Winkelcentrum Leidsenhage is het derde winkelcentrum dat gebruik gaat maken van de surveillance door het Parate Peloton. De surveillance door mensen uit het Parate Peloton in winkelcentrum Leidsenhage, is extra, dus bovenop de reguliere surveillance die normaal al vanaf bureau Leidschendam-Voorburg plaatsvindt. Kijk niet vreemd op als u politiemensen in ME(vredes)tenue door het winkelcentrum ziet lopen. Er is dan niets bijzonders aan de hand. Zij zorgen alleen voor een stukje extra veiligheid. Wanneer deze mensen geen dienst in het Parate Peloton doen, werken zij als surveillant aan één van de politiebureaus binnen de regio Haaglanden.
"

Bij het artikel een foto van een macho ME'er in John-Wayne-schiet-sneller-dan-zijn-schaduw-pose, de linkerhand achteloos bungelend bij het pistool op de heup. Hoe veilig kan je je voelen in een steeds meer naar een Schalkhaar-politiestaat afglijdende samenleving waarin met een randgroepbejaardenmentaliteit behepte middenstanders en een plat-Zeeuwse christen met zijn mede-zakkenvullers en -corruptelingen de dienst uitmaken?!

  • Datum: .

vrijdag 8 juli-2005
In het op 4 juli gepubliceerde Actueeltje "Calamiteiten" is te lezen hoe de ME-zwarte aanwezigheid van het Parate Peloton de binnenstad van Den Haag volcontinu "beveiligt" tegen "calamiteiten" als "spontane demonstraties" en het "grootschalig kraken van panden". Met de ondergrondse veiligheid is het allemaal wat minder. De Haagse tramtunnel is landelijk vooral bekend geworden door het risico dat je loopt om erin te verzuipen. De uiterst summiere bewegwijzering biedt grote kans dood te hongeren voordat er een uitgang is gevonden. In de tramtunnel zou om de zestig meter een nooduitgang moeten zijn, maar die voorziening ontbreekt in het 230 meter lange en meest kritieke tunneldeel tussen Kalvermarkt en Centraal Station. Daarvoor zijn "andere voorzieningen getroffen die een gelijkwaardige veiligheid met betrekking tot ontvluchting garanderen" schreven burgemeester en wethouders indertijd. Helaas kon verantwoordelijk VVD-wethouder Bruno Bruins daarbij niet aangeven waaruit die "andere voorzieningen" dan wel zouden bestaan.
Bruno beheert de portefeuille Verkeer, Binnenstad en Monumenten, is onder (veel) meer loco-burgemeester, stadsdeelwethouder Centrum en had baantjes bij de vervoersmaatschappijen Connexxion en HTM. Naast zijn ervaring als trampassagier is hij tenslotte ook nog mr. drs. en heeft dus gestudeerd voor zijn borreltafel-idee hoe de ondergrondse onveiligheid van Den Haag nog verder uit te bouwen. Uitgerekend in het etmaal dat al-Qaeda het totale Londense openbaar vervoer weet stil te leggen, onder andere door flinke stukken van de Underground op te blazen, lanceert de nogal buiten de realiteit staande VVD-stropdas in de Haagsche Courant van 7 juli het zomerzotte voorstel de winkels in de Haagse binnenstad te gaan bevoorraden met een goederentram van RandstadRail om daarmeer het aantal vrachtwagens in het centrum te verminderen. Naast zijn positief geblaat ziet de geleerde wethouder ook twee bezwaren: "Maar ik weet ook dat het voor de winkeliers vaak een hele organisatie is om hun bevoorrading op een nieuwe manier soepel te laten verlopen. En de extra overslag van goederen, van truck naar tram, kost ook geld". Voor RandstadRail zou een extra voertuig besteld moeten worden, geschikt voor goederenvoer. De overslag van vrachtwagens naar een goederentram zou moeten plaatsvinden in een remise van RandstadRail.
Bevlogen door zijn waanzinnige plan verliest Bruno Bruins gemakshalve uit het oog dat we naast nog heel veel andere winkels praten over giganten als Hema, V&D, Bijenkorf, MediaMarkt, Kruidvat, Blokker, Modern Electronics en C&A. Misschien moet hij eens simpelweg voor die pal naast zijn werkplek gelegen gebouwen gaan staan om te bekijken hoe groot ze zijn en zich voor te stellen hoeveel tramladingen spullen daarin dagelijks omgaan. Er is slechts één plek waar ondergronds kan worden geladen en gelost en alle goederen, ook voor andere winkels, kunnen vervolgens slechts vervoerd worden dwars door het warenhuis V&D. Op die ene losplek is geen uitwijkspoor, dus moeten de tramreizigers dan maar wachten totdat de tram is leeggesjouwd of gaat RandstadRail in de tunnel soms enkelsporig rijden?
Naast zulke praktische bezwaren is er echter ook nog een ander van heel wat explosievere aard. Het zwakzinnige Haagse gemeentebestuur heeft de tramtunnel laten aanleggen pal naast de supergeheime, eveneens ondergrondse en ook door wateroverlast geplaagde zo ongeveer belangrijkste Nederlandse Defensie-commandobunker, waarover reeds eerder bericht in Kleintje Muurkrant. Eveneens op de Kalvermarkt ligt de meest kritieke 230 meter tunnelbuislengte (zonder nooduitgangen!) aan de ene kant tegen en wellicht zelfs gedeeltelijk onder het Haagse stadhuis, aan de andere kant geldt hetzelfde voor het ministerie van Defensie. Alsof deze uitgelezen kans voor een zelfmoordterrorist nog niet voldoende mogelijkheden biedt, wil Bruno Bruins het stadsdeel Centrum waarvan hij godbetert zelf stadsdeelwethouder is, kennelijk verblijden met een goederentram vol mogelijk tiktakkende bompakketten! Met de Nederlandse betrokkenheid bij de oorlogen in onder meer Afghanistan en Irak en tevens de kruistocht tegen het terrorisme is dat misschien niet zo'n heel erg slim idee. Of zou de achterliggende geniale gedachte van Bruno Briljant soms zijn dat, mocht het misgaan, de tramtunnel meteen voorgoed gedempt is waardoor de wateroverlast met één grote klap tot het verleden behoort?

  • Datum: .