dinsdag 5 januari-2010
"He is a Sudanese refugee. We do this all the time", zei de Indische man in de strakke Brenninkmeijer, toen hij zijn Nigeriaanse onderbroekenpupil zonder controle door de douane op Schiphol probeerde te wurmen.
We gaan terug naar 13 november 2009. Op het vliegveld van Mogadishu werd op die dag een Somalische meneer in zijn kuif gepikt. Hij had dezelfde explosieve combinatie bij zich die Umar Farouk Abdulmutallab ruim een maand later een rokend kruis bezorgde. Hij wilde via Hargeisa en Djibouti naar Dubai. Met een kist van Daallo Airlines, eigendom van Istithmar World Aviation dat op zijn beurt weer onderdeel uitmaakt van het sinds kort in zwaar weer verkerende Dubai World.
Daallo Airlines? We gaan opnieuw terug. Vijf jaar. In januari 2005 publiceerden wij het volgende:
"... Air Holland leverde indertijd (2001, red.) vliegtuigruimte aan DAALLO Sarl. Een "internationale luchtvaartonderneming" uit die Oostafrikaanse ministaat zonder een vliegtuig en zonder ee piloot, maar met een reputatie die walmt als het verse eindproduct van een olifant. Die reputatie is vooral gevestigd met het vervoeren van roesmiddelen en andere verboden stoffen en materialen naar Londen, Parijs en Amsterdam. Onder diplomatieke vlag. En verder het vervoeren van kinderen met valse papieren via Parijs naar Engeland, Belgie, Nederland, Denemarken en Zweden. Of dat ook is gebeurd met vliegtuigen van Air Holland weten we niet, maar we zouden ons niet van het kopje van Bloemendaal storten als het wel zo was".
We zullen u verder niet vermoeien met de rest van het artikel dat ingaat op de toenmalige wasserette-activiteiten van Air Holland (1), maar in het licht van "we do this all the time" een intrigerend stukje historie. Vooral ook omdat Daallo maar een zakelijke verbintenis heeft met een andere luchtvaartmaatschappij: Delta Airlines. De maatschappij die Umar Farouk naar Detroit overvloog. Leuker kunnen we het even niet voor u maken.
1. Zie "Air Holland en de Khashoggi-connectie, deel 6" dd. 6 januari 2005.
- Datum: .