Zorgelijk (014)
Door Jan Portein.
We kunnen het ons nauwelijks voorstellen, maar er zullen best wel mensen zijn die vanochtend even een plaspauze namen bij het horen van het “nieuws” dat prins Bernhard de Eerste (niet lullig doen over carnaval) in de jaren dertig van de vorige eeuw lid was van Adolf's Nazipartij. Tuurlijk, dat nieuws had al eerder een plekje gevonden op de pagina's 131/132 van het boek “De affaire Sanders” uit 1996. Maar inmiddels zijn we ruim een generatie verder en heeft de Haagse begrafenisonderneming “Zo diep mogelijk” zijn werk gedaan. Het zij zo. Kunnen we dit geval vergelijken met de langzame verdwijning van historische internetgegevens over onze held van deze serie, Jaap-Pieter Elenbaas? Ach, waarom niet. Trouwens, wie probeert iets meer over de met ijzeren hand regerende klantenkoning van Bartimeus aan de weet te komen en instapt bij Google komt al gauw tot de conclusie dat het verdwijningsproces van JPE niet beperkt blijft tot het verleden. Al bij de eerste hit is het raak. Gaat over het blije Customerfirst Congres. Een blije bijeenkomst die morgen 5 oktober plaatsvindt in Amersfoort, waar experts op het gebied van klanten inpakken hun zegje doen aan branchegenoten. Graaf je koortsachtig de hele site af naar Japie, nergens te vinden. Dat zal toch niet te maken hebben met onze geruchtmakende reeks? Of met de hardnekkige mare dat twee hoogleraren van de Nijmeegse Radbout Universiteit met het drieste plan zouden rondlopen om JPE voor de kadi te slepen wegens plagiaat? Het beroerde is dat wij geen customer zijn, dus we kunnen het wel vragen aan de organisatoren van het evenement in het Amersfoortse stadsklooster Mariënhof. Maar we hebben al zo vaak een niet getrokken, dat we daar even de kracht niet meer voor hebben. Verder goegelend kom je buiten stukkies van ons en “De Notaris” niks anders tegen dan wat redelijk recente duffigheden van JPE op het gebied management, marketing en andere frivoliteiten. Maar niks (meer) over belevenissen in zijn jeugd, zijn schooltijd, zijn huiselijk leven, zijn hobbies, zijn demise bij Van Lanschot, zijn tripje naar Cuba, zijn sluipwegen naar zijn werkplek, zijn anonieme mailklanten, niks. Oh, nu we het er toch over hebben: dat onderzoek dat snuffelbureau Hoffmann in opdracht van directeur Elenbaas heeft uitgevoerd naar de schrijver(s) van de vermaarde anonieme mails met achter het apenstaartje Bartimeus.nl heeft naar verluidt bijna 50.000 piek gekost. Zorggeld! Uitkomst? Nul. Niks gevonden. Hebben we het hier toch over een gerenommeerd snuffelbureau op dit gebied dat zich niet graag laat lummelen. Wat dat zegt over die mailtjes? Mag u zelf invullen (1). Stay tuned.
(1) Voor Hoffmann's Erzählungen verwijzen wij enthousiast naar de afleveringen 6 en 8 van deze serie.