Skip to main content

Air Holland en de Khashoggi-connectie (006)

05 april 2017

donderdag 6 januari-2005
Weinig nieuws meer over de denderende story rond de Air Holland-wasserette. Buiten dan onze eigen berichtgeving over de merkwaardige rol die oud-commissaris Mosselman heeft gespeeld bij het repeterende faillissement van de chartermaatschappij (zie de serie "Olla vogela)". Maar al speurend stootten wij toch op een interessante link. Die van Djibouti.
Air Holland leverde indertijd vliegtuigruimte aan DAALLO SARL. Een "internationale luchtvaartonderneming" uit die Oostafrikaanse ministaat zonder één vliegtuig en zonder één piloot maar met een reputatie die walmt als het verse eindprodukt van een olifant. Die reputatie is vooral gevestigd met het vervoeren van roesmiddelen en andere verboden stoffen en materialennaar Londen, Parijs en Amsterdam onder diplomatieke vlag. En verder het vervoeren van kinderen met valse papieren via Parijs naar Engeland, België, Nederland, Denemarken en Zweden. Of dat ook is gebeurd met vliegtuigen van Air Holland weten we niet, maar we zouden ons niet van het kopje van Bloemendaal storten als het wel zo was.
Dit soort handel levert uiteraard tonnen zo niet miljoenen zwart geld op. Problemen? Geenszins. Twee onverlaten uit Djibouti met keurige diplomatieke paspoorten wisten wel hoe ze die poen moesten wassen. Zij vlogen al dan niet in een toestel van Air Holland driftig heen en weer naar Engeland, Luxemburg en Italië en vervoegden zich daar beleefd bij de agentschappen van de Investment Bank Luxembourg (IBL) met tassen vol knisperende bankbiljetten. Een stel hoge mieters van de bank zorgde er vervolgens voor dat de was werd uitgesplitst. Een deel werd rondgepompt bij Air Holland en een paar andere Nederlandse ondernemingen. De rest verdween naar rekeningen van gebakken luchtfirma’s in belastingparadijzen waar het gevaar van tsunami’s te verwaarlozen was.
Ook in deze setting deed zich een inmiddels bekend fenomeen voor. Bij het leasen van toestellen aan DAALLO maakte Air Holland verlies. Dat vormde mede de oorzaak van de voortdurende financiële tekorten van de Nederlandse chartermaatschappij, die zoals wij weten opgevuld werden met miljoenen uit de roesmiddelenhandel. Ook dat is een programma dat behoort bij het scala aan mogelijkheden van deze exclusieve wasmachine.
De vraag is of het gezoem ervan tot commissaris Mosselman is doorgedrongen en er zijn voordeel mee deed of dat hij deel uitmaakte van de directie van de wasserette. Want tot twee keer aan toe betrokken zijn bij een faillissement en met het derde op stapel ga je je toch onder je vleugels krabben. Stay hummingly tuned


Klik hier om uw reactie toe te voegen
05 april 2017
Air Holland en de Khashoggi-connectie