Skip to main content

Kommer's return (001)

21 januari 2018

Wij houden vaak ons hart vast. En soms zelfs onze lever. Dat laatste als we overspoeld worden door emotie. Gisteren bijvoorbeeld. Kregen we dit bericht binnen. Fuck. Dus als we het goed begrijpen heeft dat schuitenbedrijf van Kommertje Damen nadat Khadaffi in 2011 een mes in zijn reet kreeg patrouilleboten geleverd aan Libiƫ of wat daarvoor doorgaat. Inclusief met plekkies erop waar die Libische Mad Maxen makkelijk hun wapens konden installeren. En dat was mogelijk in strijd met het wapenembargo dat de vigerende junta in Brussel had uitgevaardigd. Hadden een koppel freelance snuffeljournalisten van Nederlandse garnituur en de Britse daklichtreporter Bellingcat uitgevogeld. Nou krijgen we pukkeltjes als we de naam Bellingcat in het oog krijgen. Alleen al vanwege zijn tegen nepnieuws aanschurkende knip- en plakwerk in de affaire rond MH17 en zijn meer dan vrome aanbidding van de tot de islamitische koppensnellersorganisatie behorende Witte Helmen. Maar goed, terug naar Kommer en zijn kwel. In ons rijke journalistieke verleden hebben wij ons herhaaldelijk met twijfelachtige leveranties van zijn nautische kraamklinieken bemoeid. Zo bonden wij de bellingcat de bel aan over Kommertje's leveranties van corvetten aan de Indonesische militaire kokosnoten (1) en roro-schuiten en patrouilleboten aan de Bolivaarse spierballen van Venezuela (2). Maar bloemen? Nooit gekregen. Stay tuned (JP).

(1) Zie deze serie.
(2) Zie deze serie.

jacques
Damen Shipyards heeft het stokje overgenomen van de Nederlandse werven, die marineschepen aan de Koninklijke marine leverden, zoals RDM/RSV. Deze werven collaboreerden ook met de Kriegsmarine in WOII, maar ook tijdens het interbellum. Ze verdienden goed aan dit oorlogstuig, zie bijvoorbeeld 'Nederland, 1938-1948, Economie in jaren van oorlog en bezetting' van Hein A.M. Klemann. Het ontwerpbureau INKAVOS was opgericht in Den Haag door de werf Germania (Hamburg) van Krupp in 1922, zie https://www.archieven.nl/nl/zoeken?mivast=0&mizig=210&miadt=2231&miaet=1&micode=139&minr=928513&miview=inv2&milang=nl 31 Duitse ingenieurs waren werkzaam in Den Haag. Dat was de reden dat U-boten op de Nederlandse onderzeeboten leken. De schrijver van het werk Bernhardgate heeft daaraan zijn bestaan te danken. Haha.
De dame ir. Wendy van den Broek heeft het stokje van deze 31 Duitse ingenieurs overgenomen.
Zie https://marineschepen.nl/dossiers/interview-Wendy-van-den-Broek-nieuwe-onderzeeboten.html

Klik hier om uw reactie toe te voegen
21 januari 2018
Kommer's return