dinsdag 6 januari-2004
Heeft de koningin ons net duidelijk gemaakt dat het Oranjehuis gewoon de middelvinger opsteekt bij slechte publiciteit of er nadert al weer nieuwe narigheid. En opnieuw gaat het over haar vader. De voormalige SS-er, NSDAP-er, Observator, verzetsheld, Bilderbergvader, Peronvriend, Lockheedpropagandist, anti-parlementariër, verdediger van AH-personeel en andere in het wild levende diersoorten etcetera etcetera. Morgen verschijnt namelijk het artikel Het Correggio-mysterie. De vlieger van de Prins, een Duitse spion en een verdwenen schilderij van de hand van Ton Biesemaat, een vrij verse strijder aan het Bernhardfront. In het artikel wordt aandacht besteed aan de verdwijning van een werk van de middeleeuwsemeester Antonio Allegro Correggio. Het werd keurig verpakt in Bern ergens in februari 1947 overhandigd aan jhr. Bosch van Rosenthal, onze toenmalige ambassadeur in Zwitserland. Het was bestemd voor prins Bernhard. Of Bosch het even per diplomatieke post naar ZKH wilde sturen. Nou wist Bosch dat een van de aanbieders, de Hongaar Leo Blumgrund, bij de prins over de vloer kwam en gewapend met een prinselijk vrijgeleide heel Oosteuropa afstruinde op zoek naar koopjes. Zelfs in de door de Russen bezette gebieden. En verder was Leo zaakwaarnemer geweest van een in 1944 in Hongarije overleden oom van Bernhard. De metgezel van Leo tijdens de séance bij Bosch was prins Alfred zur Lippe-Weissenfeld. Een familielid van ZKH die voor allerlei suspecte hoogstandjes in de kunsthandel domicilie had gekozen in de Villa Favorita in Lugano. Dat was de toenmalige woning van Hans Heinrich Thyssen Bornemisza, erfgenaam van het Thyssenconcern dat net als prins Bernhard tijdens de oorlog connecties had onderhouden met de Union Banking Corporation waar door de familie Bush enorme Duitse kapitalen netjes beheerd werden tot de bui over was (1). De later als kunstverzamelaar bij uitstek bekend geworden Hans Heinrich was kort na het einde van de oorlog getrouwd met de dochter van prins Alfred en daarmee was diens aanwezigheid in Villa Favorita snel verklaard. Hoe dit ook allemaal zij, Bosch vertrouwde het zaakje niet voor een strekkende meter en legde de hot potato van Correggio bij Den Haag neer. Daar waren ze er snel klaar mee. Bosch kreeg geen toestemming om het meesterwerk per diplomatieke post naar Nederland te sturen. Geen nood. Bernhard gaf na de weigering een seintje aan zijn paladijn kapitein-piloot Gerben Sonderman en die haalde met het regeringsvliegtuig de Correggio op uit Zwitserland. Eenmaal in Nederland zou het doek zijn overgedragen aan ene Monsieur Röell die een topfunctie bekleedde bij een Amsterdams museum. Sindsdien is het van de aardbodem verdwenen. Al dan niet met assistentie van Alois Miedl. Een beruchte kunstzwendelaar en ex-Abwehrspion die zowel voor als tijdens en na de oorlog warme connecties onderhield met de prins en Sonderman (2). Opnieuw is een stukje van de Bernhardpuzzel op de juiste plek gelegd. Voor nog veel meer verbluffende details uit deze kwalijk riekende affaire verwijzen wij naar het artikel in De Groene. Is het hallucinatie of horen wij echt gestamp uit het paleis Noordeinde opklinken?
(1) Zie de serie Bush, de Nazi's en de BV Soestdijk" op de Followup-site.
(2) Zie het artikel "Tango dissonante" op de site van de Morgenster.
- Datum: .