Skip to main content

Waarin een klein land groot is (002)

24 september 2019

Nou moet u voor de aardigheid dit eens even lezen. Conclusio: Kalitta Air is pissed off. Kan je als Schiphol zijnde een middenvinger richting heelal priemen, maar er schuilt toch een volwassen adder onder de landingsbaan. Kalitta Air blijkt volgens dat stukkie voornamelijk voor het Amerikaanse ministerie van Defensie het luchtruim onveilig te maken. Dus voor je het weet ligt er een kwaaie missive bij haar van Bijleveld op het bureau en dat hep je als onderneming die door allerlei Umweltproblemen toch al niet overdadig populair is liever niet. Brengt ons overigens op de voordehand liggende vraag wat voor spulletjes dat Kalitta Air al dan niet onder diplomatieke bescherming (1) eigenlijk op Schiphol stalt. Schoenveters, ondergoed, anti-stresspillen, hamburgers in blik en andere dingen waar Amerikaanse houwdegens in den vreemde om zitten te springen? Of gaat het om dingetjes die mannen in witte pakken stiekem moeten opruimen als er iets misgaat? Kalitta dreigt min of meer met een verhuizing naar Oostende als Schiphol niet door de voorwielen gaat. Een vliegveld dat op dit specifieke terrein ook al zijn sporen heeft verdiend (2). Komt nog iets bij. Dit artikel van eerder deze maand van collega Dylyana Gaytandzhieva. Een meisje dat we jammer genoeg niet persoonlijk kennen, maar dat wij graag bij gelegenheid eens enthousiast zouden willen aflebberen. Zij schreef dit. En jawel, Kalitta Air is betrokken bij grosse Scheisse onder diplomatieke vlag. Niet in haar uppie. Atlas Air, nota bene met een vestiging aan de Snipweg op Schiphol, eet ook driftig mee uit de illegale ruif van het Pentagon. Controle op deze narigheid? Zullen we even heel diplomatiek de andere kant opkijken? Stay tuned (JP).

(1) Zie onze serie “De zijde route” over Silk Airways en aflevering 3 van de serie “Van zoem naar knor”.
(2) Zie aflevering 1 van deze serie dd. 16 april 2000.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
24 september 2019
Waarin een klein land groot is