Hadden we echt niet verwacht. Dat we nog eens “torna a Gioia Tauro” zouden zingen. We deden in februari 2014 voor het eerst en tot nu toe voor het laatst die Calabrische haven aan in verband met de vernietiging van Adolf Assad's ouwe chemische wapenshit, die de Israëlische firma Veolia daar in de buurt zou verzorgen. Op zee. Geen ongebruikelijke plek overigens, want het avontuurlijk genootschap 'Ndrangetha was daar al decennia lang bezig met het dumpen van zowel gif als wapentuig (1|). Dus aan locale expertise geen gebrek.Ten tijde van voornoemde operatie was de haven van Gioia Tauro al een paar jaar het eigendom van ene GianLuigi Aponte (2). Een voormalige Napolitaanse zeekapitein en de grote baas van de in containervervoer gespecialiseerde Mediterranean Shipping Company (MSC). Momenteel qua grootte nummertje twee in de wereld. Na het Deense Maersk. En gevestigd in Genève, met een paar nebuleuze controlerende vehikels op Jersey en the Isle of Man. Want wie gaat er nou belasting betalen als het niet hoeft? Om nou te zeggen dat GianLuigi de haven van Gioia Tauro op een deftige manier in handen kreeg, nou nee. Nadat concurrent Maersk in 2011 om moverende redenen besloot om een streep door haar activiteiten in de Zuiditaliaanse haven te halen, duurde het maar een paar maanden voordat Aponte een blikkerend mes trok en dat op de keel van het gemeentebestuur zette. Dat kreeg het dringende advies de hele boel aan GianLuigi te verpatsen. Zo niet, dan ging MSC ook verhuizen. Oftewel: an offer you can't refuse. In de jaren die volgden ging het MSC bijzonder voor de wind en breidde het gestaag zijn hoeveelheid pleisterplaatsen in de wereld uit (3). Het enige vlekje was misschien de schimmige financiering van al dit moois en de manier waarop bij allerlei tenders heel vaak de buit in GianLuigi's schoot viel. Als je zoals wij van conspiracies houdt zou je al gauw tot de conclusie kunnen komen, dat er ergens een verbinding moet bestaan tussen de ouwe zeekapitein en het eveneens wereldwijd opererende genootschap dat we eerder in dit artikel al even voorzichtig vooruit duwden. Oh? U houdt niet van conspiracies? Wat denkt u dan van het volgende:
2019 Een paar maanden later is de MSC Carlotta opnieuw de piel. Nu in de Peruaanse haven van Callao. Dit keer ging het om een katje van 2,2 ton.
2019 In juni kreeg de MSC Gayan in de haven van Philadelphia onverwacht bezoek. En wat denk je? 20 ton coke. Een reuzensnuif zogezeid.
Nu u weer. En dan wij weer. Want er is nog een bergje leutigs te vertellen over de avontuurlijke vaartuigenverzameling van de Napolitaanse miljardair. Rimanere informato. (JP).
(1) Voor een Nederlandse connectie bij dit treurige gebeuren zie de serie “Ship ahoy”.
(2) In 1985 was GianLuigi de eigenaar van het cruiseschip Achille Lauro, dat in oktober 1985 in een gijzelingsactie van de Palestijnse verzetsgroep PFLP verzeild raakte. Shit happens.
(3) Een van die pleisterplaatsen is Rotterdam, waar MSC een eigen BV ter wereld bracht en een onderkomen betrok op de Westblaak 216 – 218.
Weten al wat er in 2020 en 2021 gaat gebeuren.