Roestig (013)

donderdag 10 november-2011
De laatste bijdrage in deze serie dateert van 9 maart, dus de ins en outs ervan zullen door oom Hippo wel ergens achterin uw campus zijn gepropt. Vandaar onze voortreffelijke rubriek Vervolgverhalen. Daar kan u moeiteloos vinden wat voorafging. Maar voor de opzij-opzij-opzijklantjes even de boel in het kort.
Een Nederlandse meneer koopt in 2009 een paar antieke Mercedessen in de USSA. Een daarvan was een 280SL uit 1956 die je zo zou zoenen als er niemand keek. Bij controle aan de overkant van de plas was zij spic & span. Na aankomst in 010 zaten aan de onderkant zware roestplekken. Volgens een TNO-bol konden die heel goed veroorzaakt zijn door een lekkend pakje nucleaire rotzooi. Dat was effe lekker. Maar er was meer. Zo was de bill of lading niet getekend, de nummerplaten ontbraken, lullo's bij het RIVM bleken liever onder de rok van juffrouw Jannie te gluren dan onder een Mercedes 280SL, de koper hoefde een proces-verbaal over de affaire niet te ondertekenen en de 280 SL had exact hetzelfde gewicht als de jongere Merc uit 1976, 1300 kilo. Kat in de gordijnen. Beffen in de arena. Wie was verantwoordelijk voor deze puinhoop en wie moest er schokken?
Inmiddels zijn er hier en daar wat duimschroeven aangedraaid. Bijvoorbeeld bij meneer F. van vervoersbedrijf Ronex, die om zijn duimen te sparen een fantastische verklaring aflegde. Zo boerde hij ondermeer het volgende. Komt ie:

"Bij lossing te Rotterdam is het chassisnummer gecontroleerd. Dat is aangetekend op het formulier van SCL, dat een vergunning heeft om douanewerkzaamheden uit te voeren. De douane zelf komt daar tegenwoordig zelden aan te pas. Ik weet niet waarom het genoteerde chassisnummer een "1 " meer heeft dan het nummer dat staat vermeld op het registration document dat is gehecht aan de bill of sales."

Nou zijn wij leken op dit gebied, maar als we meneer F. dus goed begrijpen heeft de douane de controle op de import van dit soort spullen uitbesteed aan de particuliere firma SCL en bemoeien die smurfen zich daar eigenlijk niet of nauwelijks mee. Hm.
Gaan we verder:

"Wij hebben geen origineel vehicle condition report ontvangen. Wij hebben ook nooit een bill of lading ontvangen. Wij krijgen alleen een copy bill of lading; op de achterzijde daarvan staan geen voorwaarden vermeld. Een originele bill of lading is ook niet opgemaakt. Dit om de afhandeling in Rotterdam niet te vertragen. Een originele bill of lading moet namelijk in de loshaven aan de zeevervoerder gepresenteerd worden. De kentekenplaten zaten niet bij de auto. Wij laten heel veel auto's vervoeren en de kentekenplaten zitten er eigenlijk nooit bij".

Houdt dus in, dat bij de betrokken zeevervoerder dat origineel moet kunnen worden opgegraven. Maar waarom zou je moeite doen om dat vod op te vragen. Of is het misschien per ongeluk weggeraakt? En als het chassisnummer niet klopt zou een setje nummerplaten toch wel erg makkelijk zijn. Maar zoals gezegd, wij zijn leken.
Een betoverend toetje tot besluit. Komt het:

"De verzegeling van de container is pas door SCL verbroken. Dat in het rapport van SCL mogelijkerwijs een verkeerd gewicht staat vermeld is niet zo gek. Het gewicht is voor de douane nou eenmaal niet interessant".
Is dat even een bommetje! Dus het maakt de douane geen ene reet uit of een auto nou 1300 of 1550 kilo weegt? Nou, wie houdt je tegen om een surprise mee te sturen?
Beetje slim verpakken en hoppa. Verwarrende middelen, glimmers, greenbacks, iets nucleairs. Allemaal geen probleem. Makkelijker kunnen we het niet voor u maken. Volgende keer meer. Stay tuned.

roestig

  • Hits: 316
Klik hier om uw reactie toe te voegen

Kleintje Muurkrant - Postbus 703 - 5201 AS - 's-Hertogenbosch