Ship Ahoy (009)
zondag 24 januari-2010
Voor de sage over Theodor Cranendonk, de beruchte Nederlandse handelaar in ellendig afval, wapens en andere leuke dingen voor de mensen, even terug naar aflevering 4 dd. 17 januari jl. Kwoot:
" ... En dan is er nog Ligure Abrasivi Snc. (L.I.A.) dat voor het verwerken van giftige afvalstoffen zaken deed met het Zwitserse Finance and Trade Service Est".
Een uitspraak van pentito Francesco Fonti, die blijkbaar zijn klassiekers kende. De connectie tussen L.I.A. en Theos Zwitserse handelsvehikel was in maart 2002 al eens aan de orde geweest in een rapport van Greenpeace. Onze Rotterdamse sjacheraar zou met L.I.A. In 1990 een deal in de steigers hebben gezet, waarbij de dump van een flinke plomp ziekenhuisafval en andere shit door FTS Houston verzorgd zou worden (1).
Greenpeace wist verder nog te putten uit een herderlijk schrijven van vriend Theo aan een stel Zuidafrikaanse handelspartners op het terrein van olie en sigaretten. Daarin stelde hij de mogelijkheid in het vooruitzicht om 1000 tot 5000 ton giftig afval vanuit Italië over te hevelen naar Angola, waar hij een lokale overheidsinstantie plat had gekregen voor het bouwen van een verwerkingsinstallatie.
Zijn voornoemde deals doorgegaan? Weten we niet. Laten we aan de echte speurneuzen over. Feit blijft dat Cranendonk in 1997 achter het Italiaanse gaas ging omdat ie de Ndrangetha van 30 bazookas had voorzien. Hij kreeg tien jaar voor zijn mik, maar werd na korte tijd overgebracht naar een ziekenhuis vanwege ernstige depressieve klachten. Vandaaruit werd hij ontvlucht. Theo Cranendonk: de Hollandse Licio Gelli.
(1) Niet noodzakelijkerwijs Finance and Trade Service Ovest. Gezien zijn Oost-Aziatische connecties kan Theo ook de imposante vervoerstak van Formosa Travel Service hebben bedoeld.