Terwijl Peter Burger en Alexander Pleijter ons voorgaan in de strijd tegen het nepnieuws, zitten wij in angstige spanning over de afloop. Wie gaat deze oorlog winnen: het goede (het échte nieuws) of het kwade (nepnieuws)? De frontberichten sijpelen maar mondjesmaat naar buiten. Hoogste tijd dus om ons te wenden tot analisten en deskundigen met feitenkennis die misschien kunnen duiden. Kennen zij de vijand, weten zij in welke gedaantes nepnieuws zich presenteert, doen zij misschien mee in deze titanenstrijd? We richten ons natuurlijk tot het hoogste niveau op dit gebied: de universiteiten waar je voor journalist kan leren en een bètsjeler of máhster in de journalistiek kunt aanschaffen. Leiden (waar Peter en Alexander doceren, onderzoek verrichten en oorlog voeren tegen nepnieuws) geeft natuurlijk geen antwoord. Begrijpelijk. Van prof. drs. B. J. (Bart) Brouwers “Hoogleraar Journalistiek en Mediastudies” aan de RU Groningen, weten we inmiddels dat hij niets weet, kan of wil zeggen over nepnieuws. Terwijl je toch zou denken dat deze voormalige hoofdredacteur van Sp!ts donders goed moet weten wat nu precies nepnieuws is.
Dan maar een mail sturen naar prof. dr. M. (Moniek) Buijzen van de Radbouduniversiteit (Nijmegen). Zij is daar hooglerares “Communicatiewetenschap, in het bijzonder Strategische en Persuasieve Communicatie,” en voorzitter van de afdeling Communicatiewetenschap. Een autoriteit en een zwaargewicht dus. Maar ze heeft het zo druk met strategisch en persuasief communiceren dat ze haar mails niet beantwoordt. Haar Rotterdamse collegaatje dr. Nel Ruigrok, van de “Erasmus School of History, Culture and Communication” dan? Ook al te druk met “communication” om haar mails fatsoenlijk te beantwoorden.
Arme Peter en Alexander. Ze vechten nu wel tegen nepnieuws. Maar de nep is overal. Nepcommunicatie, nepkoningshuis, nepuniversiteiten, neponderwijs, nepdeskundigen, nepjournalisten. En nu heeft Heineken ook weer een nieuw nepbier op de argeloze bevolking losgelaten. Lieve Heer, is er nog hoop?