Moderne luchtzuiveringsinstallaties

05 februari 2018
Hits: 881

De naam zal vast niet bekend zijn, van de heer Eichhorn. In een vroeger leven zakelijk leider van het Duitse Verbandes der Automobilindustrie. Toen sprak hij onbeschaamd zinnen uit als “de diesel speelt in de miljeu discussies geen rol meer, want stikstofdioxide en deeltjes zijn tot op een homeopathies niveau gezonken. Men zou kunnen zeggen dat de moderne diesel in veel gevallen, als het ware de lucht reinigt.” Aldus Eichhorn in 2013.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en dezelfde Eichhorn is nu Hoofd Onderzoek en Ontwikkeling bij Volkswagen. Goede keus van dat bedrijf. Enne, nog steeds wordt voorgehouden dat “een moderne diesel in bepaalde omstandigheden de lucht kan reinigen.” Moeten we dat soms aan die apen vragen waarme werd geëxperimenteerd om de uitlaatgassen te meten, of aan die 25 studenten van de Technische Hogeschool te Aken die zich hier ook voor uitleverden. Staat vast goed op het CV, uitlaatgassentester.

Faraday
laatst nog tegengekomen over gezonde luch, kuch, en onze menselijke uitvloeisel dat alles lijkt te tormenteren bij of/en de baarmoeder:
https://www.theguardian.com/environment/2017/jul/12/want-to-fight-climate-change-have-fewer-children
of/en de zeventien grootste schepen van de wereld uit de samenstelling van honderd en duizend die evenveel uitstoten dan alle selbstfahrendes Fahrzeuge zusammen :
https://www.mvovlaanderen.be/inspiratie/hoe-milieuvriendelijk-zeevaart


jacques
Een tiental kilometers van Aken reden locomotieven ondergronds in de mijnen. Een aantal had dieselmotoren. De anderen reden op perslucht. Je zou toch zeggen schadelijk. Er was veel ventilatie via twee mijnschachten met liften, de een voor de aanvoer en de ander voor de afvoer van de lucht. Enfin, die mijnwerkers werden toch niet erg oud door de fijnstof in de mijngangen. Een beetje stikstofoxiden zou zeker niet het verschil uitgemaakt hebben. Ze hoesten hun longen uit hun borstkas en stikten uiteindelijk, niet van de stilstof. Een treurig einde van echte kerels. De leiding lag bij de heren die tot mijnbouwkundig ingenieur waren opgeleid aan de Technische Hogeschool in Delft. Zij zaten in de kantoren bovengronds. De heren van de betreffende subfaculteit zijn ook betrokken bij de opschudding van het Groninger land. Zo zijn ingenieurs. Zij worden geschoold, leren discipline, voeren opdrachten uit en houden van machines.
Klik hier om uw reactie toe te voegen
05 februari 2018
Aantal keren bekeken: 881

Kleintje Muurkrant - Postbus 703 - 5201 AS - 's-Hertogenbosch