Roestig (016)

16 februari 2017
Hits: 475

zaterdag 7 juli-2012
Als we er niet over schrijven, wil dat niet zeggen dat een affaire op zijn oor ligt. Neem bijvoorbeeld deze serie. De laatste keer dat wij aandacht besteedden aan het merkwaardig geritsel rond de invoer van twee antieke Mercedessen uit de USSA is 24 februari jl. geweest. Op het oog gaat het om de vraag wie er opdraait voor de rigoureuze beschadiging van een van die twee prijzige vehikels (de MB 280 SL uit 1971) en de nog steeds voortdurende opslag ervan. De Rotterdamse expediteur Ronex of de nieuwe eigenaar van de Mercs. Maar daarachter schuilt een interessantere kwestie: wat veroorzaakte de enorme corrosie aan de bodemplaat en een dragende balk van de wagen ten tijde van het vervoer van de container tussen Nassau County in de USSA en de Rotjeknorse haven via Bremerhaven in de periode tussen 7 juli en 11 augustus? Was het een lekkende pot augurken, een blikkie tinner of een flinke slok plutonium? Wij kregen het donkerbruine vermoeden van het laatste. Ook al omdat zich rond deze casus wel heel merkwaardige dingen afspeelden.
Volgens een ingenieur van het TNO moet de schade zo goed als zeker door iets nucleairs zijn veroorzaakt. Het officiële onderzoek van de Nederlandse smurfen leek nergens op. De begeleidende paperassen deugden voor geen malle moer. De douane zou bij deze import geen rol hebben gespeeld. Volgens een getuige wordt er bij de import van antieke auto’s op een kilootje meer of minder niet gelet. Volgens de koper is het niet ondenkbaar dat de onderhavige Mercedes niet dezelfde is als die hij indertijd heeft gekocht. Er is sprake van een Libanese link. Enzovoort enzovoort. Allemaal terug te vinden in deze serie.
Oh, en btw, de bef van Ronex verdiende zijn boterham met pekelvlees bij een kantoor waar de nucleaire expertise hoog lag opgestapeld (1). Verdiende, want mr. Veerman schijnt nu zijn tenten te hebben opgeslagen bij het nog jeugdige Amsterdamse befkantoor Toon Kool, Manuel Bloch en Metis Gavami, van wie de laatste over een interessante Iraanse kennissenkring beschikt.

Denk je, nou da’s een leuk zaakje voor zo’n fris en vrolijk befkantoor, maar wie moet de kastanjes uit centrifuges halen? De Amsterdamse “procesbef” I.M.C.A. Reinders Folmer. Het zaakje is dus gewoon uitbesteed. Zal niet meevallen voor I.M.C.A., want gezien het tussenvonnis van 23 mei jl. ziet het er voor Ronex nou niet bepaald rooskleurig uit. Wel is vriend Veerman tijdig teruggekomen op zijn wens om voor het eerste stukkie vervoer van de zwaar beschadigde Mercedes Amerikaans recht te laten gelden. Logisch, want Allah helpt je de brug over als de Amerikaanse autoriteiten zich met een mogelijk gevalletje nucleaire smokkel gaan bezighouden.
Nog even. Het kantoor van mr. Fernand Tripels voert de verdediging van de Mercedeseigenaar. In mei werd de naamgever van dit Maastrichtse kantoor al dan niet gezelfmoord teruggevonden in het Belgische Lanaken (2). Wij suggereren geen enkel verband tussen het een en het ander. Maar wij zijn wel degelijk alert. Stay tuned.

(1) Was kantoor Warendorf. Zie aflevering 10
(2) Zie de artikeltjes “De dood en de advocaat” 1 en 2 dd. 20 en 22 mei jl.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
16 februari 2017
Aantal keren bekeken: 475

Kleintje Muurkrant - Postbus 703 - 5201 AS - 's-Hertogenbosch