KLM en AIR France (004)

De scheiding tussen AirFrance en KLM lijkt er aan te komen. Na 20 jaar fusie zou nu, naar aanleiding van de corona-crisis, de stekker uit de samenwerking worden getrokken.
Het aandeel AirFranceKLM is de laatste 6 maanden van 10,94 naar 4,39 euro gezakt. De aandeelhouders (naast de Nederlandse en Franse overheden met elk 14%: Delta airlines en China Eastern airlines allebei 10%; 'institutionele beleggers' 8%; overige beleggers 30%) zouden zich verzetten tegen splitsing. De bedrijven afzonderlijk zouden minder levensvatbaar zijn.
Het kabinet denkt 2 tot 4 miljard euro kwijt te zijn aan het redden van KLM, dat vorig jaar nog een omzet van 11 miljard draaide. Het gaat tegelijkertijd om het redden van 'mainport' Schiphol, voor een belangrijk deel nog in handen van de staat (66%) en de gemeente Amsterdam (20%), met als kleine deelnemers Rotterdam (2%) en de Parijse luchthavens (8%) die Macron wilde privatiseren.
Het virus heeft alles anders gemaakt. De animo om te investeren in alles wat met luchtvaart samenhangt is gekelderd. Nu mogen de belastingbetalers de broek ophouden tot de sector weer winst maakt. Dat is het trucje dat Den Haag denkt uit te voeren. De KLM en Schiphol zijn 'nationaal belang'. Nu er toch met belastinggeld wordt gesmeten wat is dan 4 miljard.
Vliegtuigen met 1/3 van de passagiers zouden het herstel inluiden. Schiphol zal eindelijk niet meer groeien maar krimpen. De mensen die onder de landingsbanen wonen halen opgelucht adem. Aan de droom van Nederland één grote luchthaven is een eind gekomen.  (WK)

KLM en AIR France

  • Hits: 461
Klik hier om uw reactie toe te voegen

Kleintje Muurkrant - Postbus 703 - 5201 AS - 's-Hertogenbosch