Skip to main content

Roestig (001)

16 februari 2017

woensdag 1 september-2010
Koopt een man een Mercedes. Vorig jaar. Aan de overkant van de plas. En niet zomaar een Mercedes. Nee, een antieke. De koper helemaal uit zijn voegen. Hij zette zijn nieuwe ouwe wagen van boven tot onder op de kiek, voordat ie de container inging voor de overtocht naar Rotjeknor. Van koetswerk tot kokerbalk, van interieur tot knalpijp. Alles zag er pico uit. Een Nederlandse onderneming met wereldwijd filialen zorgde voor het vervoer en de koper dacht dat ie snor zat. Maar jammer nou, dat zat ie niet.
Na aankomst vertoonde zijn Merc namelijk zware roestplekken aan de onderkant. Plekken die er een paar weken daarvoor niet hadden gezeten. Nog afgezien van de domper en de vraag hoe dat nou mogelijk was deed zich meteen ook een ander probleem voor. Wie was er verantwoordelijk? De vervoerder, vond de koper. Maar de vervoerder strekte zijn middelvinger. Deuce dus. En dat duurde effe.
De koper liep bij toeval enige tijd later een ingenieur van het TNO in Delluft tegen het lijf (figuurlijk). Hij legde zijn probleem aan de bolleboos voor en na een snelle studie zei die dat hij het roestfenomeen bij de Merc alleen maar kon matchen met iets heel curieus. In de wagen moest sprake zijn geweest van een lekkende hoeveelheid nucleair materiaal.
De koper viel haast achterover (figuurlijk) en besloot aangifte te doen. Daarvoor kwam hij uiteindelijk terecht bij het HARC-team in de Rotjeknorse haven. Een samenwerkingsverband van smurfen van de Zeehavenpolitie, de douane, de FIOD en het OM. Na veel vieren en vijven en zessen werd besloten alles op papier te zetten. Ook het feit, dat de Amerikaanse bill of loading niet was ondertekend. Wat gebeurt er nadat de koper zijn relaas heeft laten vastleggen door een HARC-smurf? Hij hoeft het proces verbaal niet te ondertekenen! Hm? Da's raar. Vond de koper ook. Hij vermoedt foul play en heeft inmiddels een bef in de arm genomen. Je zal een Mercedes kopen in Amerika. Stay tuned.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
16 februari 2017