Skip to main content

Hoe fris is Terra Vitalis? (021)

24 maart 2017

woensdag 3 november-2010
Kort nadat Terra Vitalis en haar verkooporganisatie Pleuris Bak Met Geld onder toeziend oog van professor Harrie van Mens de bietenberg waren opgegaan schreef de toenmalige primus interpares Van Toor aan de ruim 3000 verwarde participanten een susser van hoge kwaliteit. Een kwootje. Komt ie:

"Nieuwe verkooporganisatie.
De Stichting Terra Vitalis zal op korte termijn een nieuwe verkooporganisatie oprichten of aanstellen. Deze nieuwe organisatie zal onder de paraplu van de verkregen vergunning van de AFM en gecontroleerd door de Stichting Terra Vitalis de verkoop van teakhoutparticipaties continueren. Deze nieuwe verkooporganisatie zal uiteraard ook actief zijn in het verhandelen van tussentijds aangeboden teakhoutparticipaties. Het bestuur is ervan overtuigd dat in deze nieuwe opzet uw belangen nog beter gewaarborgd kunnen worden door de Stichting Terra Vitalis
".

Na een korte zwangerschap werd in oktober van dat jaar de baby geboren en ze noemden hem Global Marketing Solutions (GMS). De beide ouders waren Hennie Stevens en Richard Holtkamp. Allebei geen onbekenden in faillissementsland en ook allebei voormalige illusionisten in het PBMG-circus (1). Probleempje: de verhandelbaarheid van de participatiebewijzen. Al gauw bleek dat het verkoopmotortje van GMS slecht op gang kwam. Er moest op korte termijn aan gesleuteld worden. Het bestuur van de Stichting in een herderlijk schrijven aan de participanten in maart 2009:

"Teneinde het aantal verkoopkanalen uit te breiden en genoemde verhandelbaarheid en liquiditeit te vergroten zijn wij gestart met de volgende projecten:
a. Internationalisatie:
De Stichting is samen met GMS gestart met een verkenning van de mogelijkheden voor afzet in de Belgische en Duitse markt. Deze potentieel interessante en nieuwe markten lijken zeer geschikt voor de producten van Terra Vitalis, met name voor wederverkoop van bestaande participaties.
b. Mandje voor grote beleggers.
Op dit moment werken wij aan een product waarbij meerdere ter wederverkoop aangeboden participaties worden gebundeld tot een zogenaamd mandje. Dit nieuwe product zal worden aangeboden aan professionele beleggers, zoals grote vermogensbeheerders en institutionele beleggers.

Tot slot kunnen wij melden dat GMS in opdracht van de Stichting de volgende uitgangspunten hanteert bij het wederverkoopproces:
1. Het principe van "first in, first out": de participanten die bovenaan de wederverkooplijst staan worden als eerste bediend;
2. Een tweede bepalend element voor de verkoopbaarheid van een participatie is de gewenste netto opbrengst: indien een participant genoegen wil nemen met een lagere verkoopprijs zal dit de wederverkoopbaarheid van zijn of haar participatie uiteraard vergroten. De hoogte van de verkoopprijs is mede bepalend voor het succes van de wederverkoop
".

Hennie en Richard gingen dus bescheiden global met een mandje vol eieren die desnoods tegen dumpprijzen op de markt werden gekeild. Tenminste, als de kippen daarmee accoord gingen. Dat klinkt al een beetje somber en dat werd het ook. Stay tuned.

(1) Zie voor Hennie en zijn verdwijningsact de verbijsterende filmpjes bij de negende aflevering van Terra Vulgaris dd. 5 maart 2009.

Klik hier om uw reactie toe te voegen
24 maart 2017
Hoe fris is Terra Vitalis