Wildlife in Zuid-Afrika (007)
dinsdag 2 januari-2007
Tja, het is zo. Ons materiaal over de avontuurlijke Servische handelsonderneming Alvema van de door Fredje Teeven indertijd zo geadoreerde Joca Jocic is nogal summier. Maar al woekerend hebben we toch kunnen vaststellen dat diens jolige netwerk zich verder uitstrekte dan ons tot nu toe door allerlei dagvodden en andere media is aangereikt. Buiten Nederland en de twee kersverse veroveringen van het Heilige Römische Reich, Bulgarije en Roemenië, bleken namelijk ook heel aparte connecties met Zuid-Afrika te bestaan en niet te vergeten met Panama en Florida. En er is meer.
Uit onze gegevens blijkt namelijk dat binnen dat handelsnetwerk vol verboden waar een niet onaanzienlijke rol was weggelegd voor ene Nikola Luzaic. Een Servische rakker die mede door zijn vaardigheden op het gebied van verfijnd gooi- en smijtwerk in de jaren tachtig en negentig een indrukwekkende carrière opbouwde binnen het irreguliere Servische wereldje van Belgrado en Amsterdam. Tot hij overstapte naar de rijen van de Britse snuffelorganisatie MI 6. Mogelijk met medeweten van de directie van Alvema. Hoe dit ook zij, de nieuwe rol van vriend Nikola kwam naar buiten bij een akkefietje dat nogal luidruchtig de pers haalde in 2002.
Op 16 augustus 2001 zette de 55-jarige Christopher Barrett - Jolley zijn Boeing 707 keurig neer op de landingsbaan van Southend Airport, taxiede helemaal naar het eind, maakte een zwierige draai en stond stil vlakbij een begraafplaats aan de andere kant van het hek. Er ging een deur open en de eveneens aan boord zijnde Luzaic keilde een paar koffers op het asfalt. De bedoeling was dat een stel onverlaten die zich achter de grafzerken hadden geposteerd de koffers als een Aston Martin zouden oppikken en verdwijnen. Maar helaas zon vijftig man van de douane waren zowaar sneller. In de koffers bleken 271 kilo coke te zitten, afkomstig van Montego Bay op Jamaica. De inzittenden van het toestel, inclusief twee mecaniciens, de co-piloot en de zich in hogere snuifsferen bevindende Nigeriaanse eigenaar van de Boeing kregen een paar eenvoudige metalen manchetten aangemeten. Maar Luzaic werd stiekempjes uit het gezelschap verwijderd en verdween naar een safehouse in Birmingham.
Tijdens het proces in 2002 werd duidelijk waarom. Van meet af aan had de Servische muscleman de Britse autoriteiten op de hoogte gehouden van de operatie die was begonnen in Belgrado (!) en na tussenstops in Montego Bay en de Canarische eilanden zo roemloos ten grave werd gedragen in Southend. Daarmee kwam overigens ook een einde aan de spectaculaire loopbaan van Barrett - Jolley die decennia lang alles had gevlogen wat de bovenmeester ooit verboden heeft. Van Jemen tot donker Afrika, van Oostende tot Afghanistan. Geregeld namens het van CIA-gasten wiemelende Air America, maar ook namens Britse, Belgische, Russische, Oekraïnse, Bulgaarse en Joegoslavische opdrachtgevers. Aan het einde van het proces, waarop Luzaic logischerwijs niet door de betrokken pruik van dienst was opgeroepen, kreeg Christopher een all inclusive vakantie van twintig jaar. Maar dat is nu eenmaal het risico als je je poen wilt verdienen in een business die beheerst wordt door zware jongens en linke speurneuzen. Stay tuned.