4U 9525 (001)

Wij houden erg van duiten in een zakje. Dus doen wij er vandaag ook maar een in. In dat van de crash van het Germanwings-toestel in de Franse Alpen. Nee, niks over de gierende gang waarmee het Franse OM met de oplossing voor de ramp kwam opdraven. Binnen twee dagen! Na alleen maar het oor te luisteren te hebben gelegd bij de doos met cockpitgesprekken. Da's effe wat anders dan de MH17. Niks onderste steen. De co-piloot was een gozer met een diep depressief verleden, die ooit zelfs een tijdje had doorgebracht in een halvegarenkliniek. Dus die moest het hebben gedaan. Een lone nut. Waar hebben we dat eerder gehoord. Verder zullen we ook niet filosoferen over de eventueel protocollair in de buurt zijnde jets van de haantjesluchtmacht. Of over de mogelijkheid om van buitenaf het hele gebeuren in een vliegtuig over te nemen. En we laten vlucht LH1172 van twee weken geleden ook buiten beschouwing. Die dook ongeveer op dezelfde plek ook ineens naar beneden. In dat geval stond de gezagvoerder niet toevallig even te pissen, maar was ie in full command en kon de kist veilig neerzetten op het vliegveld van Nantes. Reden voor die duik zou een passagier zijn geweest die tevoren al niet lekker was geworden. Eerst twee luchtbussen van Malaysia Airlines, nu twee van Lufthansa. Is dat toevallig of gewoon toevallig? Met die vraag betreden wij het domein van de conspiracydenkers. Van tijd tot tijd rommelen wij daar ook wel eens rond en laten we nou een aardig onderwerp tegenkomen. Jawel. Her en der wordt namelijk herinnerd aan het neerstorten van een Pools regeringsvliegtuig op 10 april 2010 bij Smolensk. Bij die suspecte gebeurtenis werd de Poolse politieke en militaire top fors uitgedund en werd met een lodderig oog naar de Russische geheimedienst gekeken. Kunnen wij nog moeiteloos de Lockerbie-theorie aan toevoegen. Die aanslag zou namelijk gericht zijn geweest tegen een paar huiswaarts vliegende Amerikaanse speurneuzen die in Libanon een drugslijn van de CIA hadden opgegraven. De rest van de dooie passagiers? Collateral damage. Oftewel dirty tricks. En waren die misschien ook aan de orde bij vlucht 4U 9525? Never say never. In het verongelukte vliegtuig zat namelijk ene Yvonne Selke. Al jaren en jaren een beproefde medewerkster van Booz, Allen, Hamilton. Een collega dus van Edward Snowden en vroeger van onze bloedeigen prins Constantijn. Yvonne was gedetacheerd bij de National Geospatial Intelligence Agency. Een neusjesclub die zich bezighoudt met het fotograferen van interessante plekjes op deze aardkloot en daarmee dan leuke dingen doet. Zo was deze agency nauw betrokken bij het optrekken van een replica van de “villa” in Abbottabad waar Osama zich schuilhield. Die replica diende als trainingsfaciliteit voor de Seals die later verantwoordelijk waren voor het kelen van de ouwe Flying Circus directeur. Leuke link? Ja hè? Ach we doen ons best. 

 

4U 9525

  • Hits: 411
Klik hier om uw reactie toe te voegen

Kleintje Muurkrant - Postbus 703 - 5201 AS - 's-Hertogenbosch